V roku 2025 spojenom s konsolidáciou verejných financií až 46 percent Slovákov počíta so zhoršením svojej finančnej situácie. Na druhej strane 15 percent si myslí, že budú na tom s peniazmi lepšie. Každopádne až 83 percent ľudí očakáva, že v tomto roku budú mať ich domácnosti vyššie výdavky ako v roku 2024. Traja z desiatich rátajú s mesačným navýšením od 50 do 100 eur, rovnaký počet Slovákov od 100 do 200 eur a pätina v rozmedzí od 200 do 500 eur. Najviac sa majú podľa ich vyjadrení na zdražovaní podieľať vyššie ceny potravín a energií. Ako ďalej ukázal prieskum pre spoločnosť Home Credit*, viac ako polovica opýtaných sa domnieva, že príjmy ich domácností sa medziročne nezmenia, je tu však aj tretina takých, ktorí veria v ich zvýšenie.
Takmer polovica ľudí na Slovensku, presne 46 percent, očakáva v tomto roku zhoršenie svojej finančnej situácie, z toho 13 percent počíta dokonca s výrazným zhoršením. Štyria z desiatich sa domnievajú, že budú na tom s financiami rovnako ako vlani. Na druhej strane, 11 percent počíta s miernym zlepšením a 4 percentá s výrazným. Najväčšími optimistami sú mladí vo veku 18 až 26 rokov, naopak, so zhoršením častejšie rátajú starší od 54 do 65 rokov, výraznejšie aj obyvatelia stredného Slovenska, no i vysokoškolsky vzdelaní a ľudia z veľkých miest. Až 83 percent respondentov očakáva, že v tomto roku budú mať ich domácnosti vyššie výdavky ako v roku 2024, z toho 42 percent výrazne vyššie. Ďalších 13 percent počíta s približne rovnakými nákladmi, no a naopak - 4 percentá Slovákov zase čakajú ich zníženie. Keď sa na to pozrime podrobnejšie, najviac je takých (29 %), ktorí si myslia, že ich mesačné výdavky porastú v rozmedzí od 50 do 100 eur, rovnaký počet (29 %) počíta s rastom 100 až 200 eur. S menším nárastom mesačných výdavkov, a to od 20 do 50 eur, ráta 16 percent a naopak s výraznejším - 200 až 300 eur počíta 14 percent ľudí. Za očakávanými vyššími výdavkami je podľa vyjadrení ľudí predovšetkým zvýšenie cien potravín, čo si myslí 81 percent, následne je to navýšenie poplatkov za energie, o ktorom hovorí 77 percent a následne ide o rast cien vo všeobecnosti v prípade 71 percent občanov. Nasledujú vyššie ceny za dopravu, zdravotnú starostlivosť či nájomné.
Hoci s vyššími mesačnými výdavkami počíta veľká väčšina ľudí, očakávania lepších zárobkov sú v oveľa nižšej miere. Presne 54 percent Slovákov očakáva, že príjmy ich domácnosti v roku 2025 zostanú približne rovnaké ako v roku 2024. Navýšenie mesačných príjmov očakáva 33 percent osôb, z toho výrazne 6 percent, naopak zníženie čaká 12 percent. Respondenti, ktorí počítajú s rastom príjmov domácnosti, rátajú najčastejšie so sumou mesačne od 50 do 100 eur, ktorých je 27 percent, potom je tu 23 percent s očakávaním rastu od 100 do 200 eur a 18 percent verí v navýšenie od 20 do 50 eur za mesiac. Máme tu však aj 12 percent ľudí, ktorí dúfajú v nárast príjmu domácnosti o 200 až 300 eur, no a dvaja zo sto opýtaných dokonca počítajú s navýšením príjmu domácnosti o viac ako tisícku. U tých, ktorí očakávajú vyššie prímy, je za tým hlavne zvýšenie platu v súčasnom zamestnaní (59 %), nasleduje získanie lepšej práce alebo kariérny postup (17 %) a potom sú to iné príjmy, trebárs z vedľajšej práce (16 %). Na druhej strane tí, ktorí počítajú s poklesom príjmu domácnosti, najčastejšie (27 %) hovoria o sume 100 až 200 eur, následne je to 19 percent domnievajúcich sa, že im príjem v rodine mesačne klesne o 200 až 300 eur a podobný počet predpokladá výpadok v rozmedzí 300 až 500 eur. Najčastejšie spomínaným faktorom v tomto ohľade je strata zamestnania alebo skrátenie pracovného úväzku (31 %), nasleduje výpadok vedľajšieho príjmu (21 %) a potom zdravotné problémy (20 %). Slováci, ktorí neočakávajú zlepšenie finančnej situácie v roku 2025, by najčastejšie potrebovali navýšenie príjmov domácnosti o 100 až 300 eur (46 %), aby tým eliminovali očakávané finančné „straty.“ Ďalších 15 percent hovorilo v prieskume o potrebe 300 až 500 eur a 14 percentám opýtaných by stačilo aj 50 až 100 eur.
* Reprezentatívny prieskum od 11. do 15. 11. 2024 na vzorke 1005 respondentov realizovala agentúra Ipsos prostredníctvom aplikácie Instant Research exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.