utorok 14. januára 2025

AI: Vysoká miera autonómie

Podľa najnovšej správy Accenture Technology Vision sa umelá inteligencia (AI) šíri tempom, ktoré je rýchlejšie než pri akejkoľvek predchádzajúcej technológii. Až 69 % vrcholových manažérov verí, že AI zvyšuje tlak na inovácie v dizajne, vývoji a prevádzke technologických systémov. Čoraz častejšie tak bude AI slúžiť ako partner pri vývoji technológií, nástroj na posilnenie identity značky, pohon pre robotov vo fyzickom svete a prostriedok na vytváranie nového druhu spolupráce medzi ľuďmi a technológiami, ktorá umožní dosiahnuť lepšie výsledky.

Bez dôvery ľudí však nemôže umelá inteligencia naplno rozvinúť očakávaný pozitívny potenciál. Digitálne systémy a modely umelej inteligencie musia byť preto nielen zodpovedne využívané, ale zároveň aj presné, predvídateľné, konzistentné a jednoducho sledovateľné. Väčšina respondentov (77 %) verí, že dôvera je základným pilierom, bez ktorého nie je možné naplno využiť potenciál umelej inteligencie. Až 81 % opýtaných súhlasí, že stratégia budovania dôvery musí napredovať paralelne s technologickou stratégiou.

Kľúčové zistenia správy Technology Vision 2025
• Keď základné modely prekonali bariéru prirodzeného jazyka, spustili proces, ktorý zásadne ovplyvnil vývoj softvéru a technologických ekosystémov. Generatívna AI už teraz podporuje vývojárov pri prechode na úlohy systémových inžinierov a urýchľuje procesy demokratizácie kódovania a digitalizácie. Generatívna AI a pokrok v AI agentoch umožňujú vznik personalizovaných systémov, ktoré nahrádzajú tradičnú statickú architektúru aplikácií flexibilnými riešeniami založenými na konkrétnych cieľoch a spolupracujúcich agentoch.
• Firmy intenzívne pracujú na tom, aby sa AI stala novým kontaktným bodom pre zákazníkov. Avšak 80 % opýtaných v prieskume Accenture vyjadruje obavy, že jazykové modely a chatboty môžu oslabiť unikátnu identitu značiek. Na druhej strane, 77 % z nich verí, že tento problém je možné riešiť aktívnym vytváraním personalizovaných AI zážitkov a integráciou jedinečných prvkov značky, akými sú kultúra či hodnoty, do ich digitálneho jadra.
• V nasledujúcom desaťročí sa očakáva rozšírenie univerzálnych robotov, ktorí prinesú viac autonómie poháňanej umelou inteligenciou do reálneho sveta. Títo roboti budú schopní sa rýchlo prispôsobovať a učiť nové úlohy. Až 80 % odborníkov verí, že roboti, ktorí spolupracujú s ľuďmi a učia sa z ich interakcie, môžu posilniť vzájomnú dôveru.
• Ľudia a AI spolu vytvárajú dynamický proces učenia. AI sa zlepšuje vďaka používaniu, čo zvyšuje jej atraktivitu. Na rozdiel od tradičnej automatizácie, ktorá mala jednorazový efekt, sa moderná AI dokáže priebežne zdokonaľovať a prinášať stále väčšiu hodnotu pre jednotlivcov a celé organizácie. Až 80 % respondentov prieskumu považuje za prioritné vytvoriť pozitívnu spoluprácu medzi AI a zamestnancami, a to najmä prostredníctvom jasnej komunikácie a zapojenia ľudí do procesu. Ľudia, ktorí sú oboznámení s generatívnou AI, majú na túto technológiu až päťkrát pozitívnejší pohľad.