pondelok 10. februára 2025

e-Shopping: Bezpečný a udržateľný dovoz

Približne 70 % Európanov pravidelne nakupuje on-line. Elektronický obchod prináša mnohé výhody, predstavuje však aj určité výzvy. Platí to najmä v prípade dovozu tovaru, ktorý sa predáva priamo spotrebiteľom v Európskej únii prostredníctvom on-line maloobchodníkov a trhov. Colné orgány čelia rastúcemu pracovnému zaťaženiu a vznikajú riziká týkajúce sa bezpečnosti a súladu výrobkov, nezákonného tovaru, udržateľnosti a nekalej hospodárskej súťaže pre zodpovedné podniky. Napríklad približne polovica falšovaných výrobkov zaistených na hraniciach EÚ, ktoré porušili práva duševného vlastníctva malých a stredne veľkých podnikov, bola zakúpená on-line.

V minulom roku vstúpilo na trh EÚ približne 4,6 miliardy zásielok s nízkou hodnotou, t. j. tovar s hodnotou nepresahujúcou 150 EUR, čo predstavuje 12 miliónov balíkov denne. To je dvakrát viac ako v roku 2023 a trikrát viac ako v roku 2022, pričom sa zistilo, že mnohé z týchto tovarov nie sú v súlade s európskymi právnymi predpismi. Do EÚ vstupuje najmä čoraz viac škodlivých výrobkov. Európski predajcovia, ktorí dodržiavajú prísne normy týkajúce sa výrobkov, sú navyše vystavení riziku poškodenia nekalými praktikami a predajom falšovaného tovaru prostredníctvom on-line trhov. Napokon, veľký počet balíkov, ktoré sa prepravujú, má negatívnu environmentálnu a klimatickú stopu.

V novom oznámení Komplexný súbor nástrojov EÚ pre bezpečný a udržateľný elektronický obchod Európska komisia uvádza všetky nástroje, ktoré EÚ už má k dispozícii, a vyzdvihuje iniciatívy, o ktorých v súčasnosti diskutujú spoluzákonodarcovia. Navrhujú sa aj nové spoločné opatrenia na riešenie obáv vyplývajúcich z prudkého nárastu nebezpečných, falšovaných a inak nevyhovujúcich alebo nezákonných výrobkov vstupujúcich na trh:
• Colná reforma vrátane výzvy, aby spoluzákonodarcovia urýchlene prijali navrhovaný balík reforiem colnej únie, ktorý umožní rýchle vykonávanie nových pravidiel na zabezpečenie rovnakých podmienok v oblasti elektronického obchodu. Patrí medzi ne zrušenie oslobodenia od cla pre balíky s nízkou hodnotou nižšou ako 150 EUR a posilnenie kapacít na kontroly, ako je lepšia výmena údajov a posúdenie rizika. Komisia takisto vyzýva spoluzákonodarcov, aby zvážili ďalšie opatrenia, ako je nediskriminačný manipulačný poplatok za položky elektronického obchodu dovážané do EÚ priamo spotrebiteľom, s cieľom riešiť náklady na škálovanie dohľadu nad súladom miliárd takýchto zásielok s pravidlami EÚ.
• Cielené opatrenia pre dovážaný tovar vrátane začatia koordinovaných kontrol medzi colnými orgánmi a orgánmi dohľadu nad trhom, ako aj koordinované opatrenia v oblasti bezpečnosti výrobkov, ako je vôbec prvá celoplošná akcia v oblasti bezpečnosti výrobkov. To by malo viesť k stiahnutiu tovaru, ktorý nie je v súlade s predpismi, z trhu a prispieť k zhromažďovaniu dôkazov na účely analýzy rizík spojených s krmivom a doplnkových opatrení. Budúce kontroly určitých hospodárskych subjektov, tovaru alebo obchodných tokov sa na základe analýzy rizík postupne zintenzívnia. Čím vyššia je miera nesúladu, tým vyššia by mala byť úroveň ostražitosti v nasledujúcich fázach, zatiaľ čo sankcie by mali odrážať prípady systematického nesúladu.
• Ochrana spotrebiteľov na on-line trhoch, zdôraznenie postupov elektronického obchodu ako jasnej priority presadzovania práva podľa aktu o digitálnych službách, ako aj nástrojov, ako je akt o digitálnych trhoch, a nástrojov, ktoré sa uplatňujú na všetkých obchodníkov: nariadenie o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, nariadenie o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa a sieť na ochranu spotrebiteľa.
• Používanie digitálnych nástrojov, ktoré môžu pomôcť uľahčiť dohľad nad prostredím elektronického obchodu prostredníctvom digitálneho pasu výrobku a nových nástrojov umelej inteligencie na odhaľovanie potenciálne nevyhovujúcich výrobkov.
• Ochrana životného prostredia vrátane prijatia prvého akčného plánu týkajúceho sa nariadenia o ekodizajne udržateľných výrobkov a výzvy na urýchlené prijatie cielenej zmeny rámcovej smernice o odpade.
• Posilnenie postavenia spotrebiteľov a obchodníkov prostredníctvom kampaní na zvyšovanie informovanosti o právach spotrebiteľov, rizikách a mechanizmoch nápravy.
• Medzinárodná spolupráca a obchod vrátane poskytovania činností odbornej prípravy o pravidlách EÚ v oblasti bezpečnosti výrobkov a posudzovania akýchkoľvek dôkazov, ktoré sa môžu objaviť v súvislosti s dumpingom a subvencovaním.