Hoci potraviny patria medzi najčastejšie nakupovaný tovar, reklamované sú len málokedy. Dôvody sú zrejmé – ide o relatívne drobné čiastky, stratená účtenka znamená ťažkosti pri preukazovaní nákupu, alebo si spotrebitelia vyhodnotia, že plesnivá nátierka nestojí za to, aby išli späť do obchodu a hádali sa s predavačkou. Spotrebitelia by však na reklamáciu potravín nemali rezignovať, hoci sa pravidlá, ktoré poznajú napríklad pri reklamácii elektroniky, trochu líšia. Kedy teda potraviny reklamovať?
Pri potravinách môžete reklamovať vady, ktoré sa prejavia do konca dátumu spotreby či minimálnej trvanlivosti, ale tiež ak sa reálne zloženie výrobku nezhodujú s informáciami na obale. „Dôvodom na reklamáciu je aj situácia, pri ktorej nájdete v potravine nevítaného osemnohého návštevníka či iný dôkaz o nežiadúcej prítomnosti exemplárov fauny, prípadne flóry,“ uvádza Eduarda Hekšová z dTest. Výrobok by ste mali reklamovať čo najskôr, inak predajcovi umožníte argumentovať, že ste potravinu napríklad zle skladovali. Predajca od vás môže chcieť, aby ste mu preukázali, že ste potravinu kúpili práve u neho. Preto je vhodné priniesť si so sebou na reklamáciu aj účtenku. Preukázať nákup možno ale tiež výpisom z účtu o kartovej transakcii alebo vyhlásením svedka, avšak v prípade veľkého nákupu s množstvom položiek počítajte s tým, že preukazovanie nemusí byť jednoduché. V rámci reklamácie môžete požadovať výmenu za iný bezchybný kus, alebo odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí, ak nie je výmena za inú bezchybnú potravinu možná.
Na potravinách musí byť uvedený buď dátum spotreby alebo dátum minimálnej trvanlivosti. Existuje však niekoľko výnimiek, napríklad balené čerstvé ovocie a zelenina, cukor alebo alkoholické nápoje. Dátumom spotreby sú označované potraviny podliehajúce rýchlej skaze, napr. balené čerstvé mäso či výrobky z chladiacich pultov. Potraviny, ktorým uplynula doba spotreby, nie je možné ďalej predávať, pretože sa už nepovažujú za bezpečné. Dátumom minimálnej trvanlivosti bývajú označené potraviny, ktoré nepodliehajú rýchlej skaze. Ak minimálna trvanlivosť potravín už uplynula, je možné ich ešte predávať, pokiaľ sú označené, umiestnené oddelene od ostatných a sú stále pre spotrebiteľov bezpečné. V prípade, že ste si kúpili takúto potravinu a predajca nesplnil vyššie uvedené podmienky, môžete tovar taktiež reklamovať. Pri nedodržaní týchto informačných povinností je možné navyše podať podnet príslušnému dozornému orgánu, ktorým je Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky