streda 19. februára 2025

Reklamácia: Zamietnutie z dôvodu mechanického poškodenia

Hoci sa spotrebitelia v praxi stretnú s rôznymi dôvodmi zamietnutia reklamácie, obchodníci môžu pristúpiť k tomuto kroku len na základe zákonných dôvodov. Svoje zamietavé stanovisko tak často odôvodňujú mechanickým poškodením veci. Akú vadu je možné reklamovať a ako sa môžete brániť v prípade, že zamietnutie reklamácie nepovažujete za oprávnené?

Chybný tovar je možné reklamovať, pokiaľ sa nedostatok prejaví počas dvoch rokov od prevzatia tovaru. Tovar sa považuje za vadný, pokiaľ nespĺňa akosť pri prevzatí. Predávajúci teda zodpovedá kupujúcemu, že tovar pri prevzatí nemá žiadne nedostatky, čiže tovar vyhovuje očakávaným a dohodnutým vlastnostiam, napríklad s ohľadom na jeho popis, druh, množstvo, že je vhodný na účel, na ktorý sa zvyčajne používa a že bol dodaný s príslušenstvom, obalom, návodom na použitie či montáž. Naopak nie je možné reklamovať bežné opotrebenie či vadu, ktorú si spotrebiteľ spôsobil sám, napríklad svojou nešikovnosťou, tým, že s vecou zachádzal v rozpore s návodom, alebo nedodržiaval pokyny predajcu ohľadom údržby.

Ak sa vada prejaví do uplynutia 2 rokov, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mala vec už v čase dodania. „To neplatí len v prípade, že sa preukáže opak, alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou veci alebo vady. Na vyvrátenie domnienky, že tovar bol vadný už v čase dodania, podľa nášho názoru nestačí len konštatovanie o mechanickom poškodení tovaru. Naopak, zamietnutie reklamácie z tohto dôvodu bude nutné náležite odôvodniť a prípadne podložiť príslušnou dokumentáciou,“ upozorňuje Eduarda Hekšová z dTestu. V opačnom prípade nie je reklamácia riadne vybavená a spotrebiteľ tak môže odstúpiť od zmluvy alebo požadovať primeranú zľavu z ceny. Príkladom mechanického poškodenia tovaru môže byť napríklad spadnutie vázy na zem a následné prasknutie, poškriabanie mobilu ostrým predmetom či rozliatie kávy na počítač.

Ak spotrebiteľ s dôvodom zamietnutia či odôvodnením nesúhlasí, jednou z možností je vyhľadať súdneho znalca a nechať si spracovať znalecký posudok. Zoznam znalcov môžete nájsť na webe Justice.gov.sk. Ďalšou možnosťou je získať odborné stanovisko od akreditovanej alebo autorizovanej osoby. Ak vyjde znalecký posudok alebo odborné stanovisko vo váš prospech, odporúčame obrátiť sa znovu na predávajúceho a rozporovať vybavenie reklamácie práve s odkazom na znalecký posudok. Predávajúci v takom prípade nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu. Ak sa ukáže, že pôvodná reklamácia bola odôvodnená, cenu znaleckého posudku a odborného stanoviska môžete požadovať od predajcu ako účelne vynaložený náklad.