streda 26. februára 2025

Trend: Nákup automobilu

Slovenskí podnikatelia si za uplynulých päť rokov najčastejšie požičiavali na kúpu auta, nasledovali pôžičky na vykrytie aktuálneho nedostatku financií a na prevádzkové výdavky. Podľa prieskumu pre spoločnosť Home Credit (25.11. - 8. 12. 2024, SR) každý desiaty podnikateľ použil pôžičku na rozbeh svojho biznisu a len 6 percent z peňazí bolo investíciou do reklamy. Viac ako polovica z opýtaných predstaviteľov podnikateľov a firiem si v rámci poslednej pôžičky požičala do 15 tisíc eur, no jeden z desiatich prekročil hranicu 50 tisíc. Kľúčovými parametrami pri výbere pôžičky boli podľa nich okrem úrokovej sadzby aj výška mesačnej splátky a možnosť predčasného splatenia úveru zadarmo.

Dáta ukázali, že samostatne zárobkovo činné osoby a predstavitelia spoločností s ručením obmedzeným si suverénne najčastejšie požičiavali na kúpu auta alebo iného vozidla (33 %), potom to bolo na pokrytie aktuálneho nedostatku hotovosti (23 %) a prevádzkové výdavky (21 %). Pätina prostriedkov smerovala na vybavenie firmy a rovnako aj na zavedenie nových produktov či služieb, ďalej to boli investície do rozšírenia výroby (17 %). Jeden z desiatich respondentov uviedol pôžičku na rozbeh podnikania a len šiesti zo sto ľudí investovali do reklamy a zviditeľnenia svojho podnikania. Viac ako polovica z opýtaných (56 %) si požičala sumu do 15 tisíc eur. Z nich bolo najviac takých (11 %), ktorí potrebovali od 10 do 15 tisíc. Menej ako 2 tisíc eur potrebovalo len 8 % a rovnaký počet zase od 2 do 4 tisíc eur. Na druhej strane je tu 12 % tých, ktorí si na podnikanie požičali od 30 do 50 tisíc eur a 10 % opýtaných, ktorí siahli po viac ako 50-tisícovej pôžičke. Až tretina opýtaných oslovila na poskytnutie pôžičky len jedného poskytovateľa či banku, s ktorým má už nejakú skúsenosť. Ďalších 51 % si porovnalo ponuky viacerých bánk, s ktorými už v minulosti prišli do styku. A len 15 % porovnávalo aj ponuky takých poskytovateľov, s ktorými doteraz nemali žiadnu skúsenosť. Najviac bolo takých (41 %), ktorí si porovnali ponuky od dvoch bánk, ďalších 28 % zvažovalo finančné produkty troch a 13 % dokonca štyroch konkurenčných poskytovateľov pôžičiek.

Zdrojom informácií o jednotlivých pôžičkách a na ich prípadné porovnanie boli pre respondentov v najvyššej miere internetové stránky bánk (37 %), následne bankoví poradcovia (28 %) a rovnako tak aj internet banking či mobil banking (28 %). Nasledovali internetové porovnávače (23 %), recenzie na webe (20 %) a finanční poradcovia (19 %). Kľúčovými parametrami pri výbere pôžičky v prípade firiem a podnikateľov sú okrem úrokovej sadzby a ročnej miery percentuálnych nákladov výška mesačnej splátky a tiež možnosť predčasného splatenia úveru zadarmo. „Každému dlžníkovi, akejkoľvek pôžičky, v konečnom dôsledku dlžnú sumu môžu poriadne predražiť prípadné sankcie. Hocikomu sa môže stať, že sa so splátkou omešká alebo sa dostane do neočakávaných finančných ťažkostí, a to samozrejme, platí ešte viac u podnikateľov v prípade sezónnych výkyvov tržieb. Preto by mal každý sledovať aj to, čo nastane v tomto prípade. Niektoré spoločnosti majú sankčné poplatky nastavené veľmi prísne a vysoko. Na trhu, na druhej strane, existujú aj pôžičky, kedy si bežní ľudia aj podnikatelia môžu meniť v rámci vopred daných mantinelov výšku mesačných splátok, odložiť ju alebo predčasne splatiť bez poplatku. Treba si teda všímať aj tieto dôležité parametre," radí ombudsman Miroslav Zborovský.