Balík strategických opatrení má pomôcť európskemu automobilovému priemyslu obstáť v globálnej konkurencii. Zahŕňa podporu výroby batérií a budovania nabíjacej infraštruktúry, zrýchlenie zavádzania autonómnych vozidiel, reguláciu firemných flotíl a ochranu európskeho trhu pred neférovou konkurenciou. Odvetvie totiž prechádza hĺbkovou transformáciou – inovácie, elektrifikácia, digitalizácia a technológie autonómnej jazdy sú v ostrom kontraste s doteraz zaužívaným systémom fungovania tradičných európskych automobiliek.
Automobilový sektor je kľúčovým motorom nielen slovenskej ekonomiky, ale celkovo európskej prosperity. Na HDP Európskej únie sa podieľa sumou približne 1 bilión eur a zabezpečuje priamu a nepriamu zamestnanosť pre 13 miliónov Európanov. Okrem toho predstavuje významnú časť súkromných investícií do výskumu a vývoja. AAP je súčasťou iniciatívy Clean Industrial Deal, zameranej na podporu konkurencieschopnosti, odolnosti a dekarbonizácie európskeho priemyslu, s dôrazom na energeticky náročné odvetvia a čisté technológie.
Opatrenia Európskej komisie:
- programy zamerané na zvýšenie dopytu po elektrických vozidlách;
- podpora výroby batérií v EÚ a ich následnej recyklácie;
- zlepšenie dostupnosti nabíjacej infraštruktúry, prioritný prístup operátorov k distribučným elektrickým sieťam;
- rýchlejšia implementácia autonómnych (samo-jazdiacich) automobilov;
- opatrenia na rýchlejšiu adopciu elektromobilov v rámci firemných flotíl;
- postupne zvyšovanie požiadaviek na „lokálne“ zloženie batérií a elektromobilov, čo má podporiť domácu výrobu v EÚ;
- a ďalšie...
Asi najviac z predloženého Akčného plánu budú podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu rezonovať zmeny v emisných pravidlách a hlavne miliardových pokutách, ktoré automobilkám hrozili už na konci tohto roka. Na maximálnych flotilových emisných cieľoch každej automobilky s postupným znižovaním každých päť rokov sa nič nemení. Stále platí, že v roku 2025 má každá automobilka tieto emisie znížiť o ďalších 15 % a takto postupne smerovať k nulovým emisiám v roku 2035. Komisia však vyriešila enormný tlak výrobcov tak trochu šalamúnsky – emisné limity ostali v platnosti v pôvodnej výške, avšak ich plnenie sa nebude vyhodnocovať po ukončení roka, ale kumulatívne v trojročnom cykle 2025-27. V praxi tak získavajú automobilky väčšiu flexibilitu, keď budú môcť prípadne nesplnené limity za tento rok dohnať vyšším predajom nízkoemisných vozidiel v nasledujúcich dvoch rokoch. Výrobcovia budú mať viac času predstaviť európskej verejnosti ďalšie atraktívne a cenovo dostupné modely.