Rastúce ceny a životné náklady znepokojujú 40 % ľudí vo veku 16 až 30 rokov, ktorí sa zúčastnili prieskumu Eurobarometer Youth survey 2024. Tretina respondentov uviedla, že Európska únia by mala v nasledujúcich piatich rokoch zamerať svoju pozornosť na životné prostredie a zmenu klímy, zatiaľčo 31 % si myslí, že hospodárska situácia a vytváranie pracovných miest by mali byť prioritou. Takmer traja z desiatich (29 %) chcú, aby EÚ uprednostnila sociálnu ochranu, sociálne zabezpečenie a prístup k zdravotnej starostlivosti. Viac ako jeden z piatich respondentov zdôraznil vzdelávanie a odbornú prípravu (27 %), bývanie (23 %) a obranu a bezpečnosť EÚ (21 %) ako dôležité priority EÚ. Európska obrana je obzvlášť dôležitá pre mladých ľudí v Česku (36 %), Poľsku (33 %) a Estónsku (32 %).
Sociálne médiá sú hlavným zdrojom informácií o politických a sociálnych otázkach pre 42 % respondentov vo veku 16 – 30 rokov, pričom televízia je druhým najpopulárnejším zdrojom (39 %). Preferencia televízie je viditeľná najmä u ľudí vo veku 25-30 rokov. Táto veková skupina tiež častejšie využíva on-line spravodajské platformy a rádio oproti 16-18 ročným. Mladší respondenti (16 – 18 rokov) sa viac spoliehajú na sociálne médiá (45 %) než 25 – 30 roční (39 %) a dôverujú priateľom, rodine alebo kolegom pokiaľ ide o zdieľanie informácií (29 % v porovnaní s 23 %). Televízia zostáva hlavným zdrojom informácií pre mladých ľudí v Portugalsku (53 %), Taliansku (52 %), Slovinsku (45 %) a Francúzsku (43 %). On-line tlač a/alebo spravodajské platformy a rozhlas sú zdrojom informácií pre 26 % mladších účastníkov a 16 % ich starších kolegov. Vo vydaní prieskumu z roku 2021 boli hlavnými zdrojmi správ sociálne médiá a spravodajské weby (každý z nich uviedlo 41 % respondentov).
Instagram a TikTok sú najpoužívanejšie sociálne médiá pre správy: Instagram je najlepšou platformou na získavanie politických a sociálnych správ medzi mladými ľuďmi (47 %), nasleduje TikTok (39 %). X (predtým Twitter) používa len 21 % mladých ľudí. Väčšina (76 %) mladých ľudí sa pritom domnieva, že boli v minulosti vystavení dezinformáciám a falošným správam. V deviatich krajinách EÚ viac ako polovica respondentov uviedla, že bola vystavená dezinformáciám "často" alebo "veľmi často", pričom najvyšší podiel pochádza z Malty (59 %), Maďarska (58 %), Grécka (57 %), Luxemburska (55 %) a Belgicka (54 %). Naopak, podiel tých, ktorí sa domnievajú, že nikdy neboli vystavení dezinformáciám a falošným správam, je najvyšší v Rumunsku (19 %), za ktorým nasleduje Bulharsko (11 %). Až 70 % účastníkov prieskumu bolo presvedčených, že dokážu rozpoznať dezinformácie. Respondenti z Malty a Chorvátska si boli najviac istí svojou schopnosťou rozpoznať dezinformácie, zatiaľ čo respondenti z Rakúska, Nemecka a Slovinska sa cítili najmenej sebavedomí.
Prieskum Eurobarometra medzi mládežou uskutočnila agentúra Ipsos od 25. septembra do 3. októbra 2024 vo všetkých 27 členských štátoch EÚ. Celkovo 25 863 mladých ľudí vo veku 16-30 rokov bolo dotazovaných prostredníctvom počítačom asistovaného webového rozhovoru (CAWI) pomocou on-line panelov. Výsledky boli vážené podľa podielu tejto vekovej skupiny v každej krajine EÚ.