Podnikanie láka stále viac žien aj na Slovensku, ale prekážky ako nedostatok financií, nízke sebavedomie a obmedzená dostupnosť podpory im stále bráni v rozbehnutí vlastného biznisu. Nový prieskum zverejnený pri príležitosti Medzinárodného dňa žien odhaľuje kľúčové výzvy na podporu podnikania žien.
Ženy na Slovensku chcú podnikať, ale brzdia ich zásadné bariéry. Až 41 percent žien na Slovensku zvažovalo podnikanie, ale približne každá štvrtá (28 percent) zatiaľ nezačala. Najčastejšími prekážkami sú nedostatok finančných prostriedkov (57 percent), chýbajúce vybavenie (31 percent) a nízke sebavedomie (16 percent). Mladá generácia je na tom ešte horšie – takmer polovica žien z generácie Z si myslí, že podnikanie pre nich nie je dosiahnuteľné.
Ženy najčastejšie zvažujú podnikanie kvôli túžbe lepšej rovnováhy medzi pracovným a osobným životom, flexibilnom pracovnom čase a nezávislosti od zamestnávateľa – nechcú pracovať pre nikoho iného. Medzi prekážky patrí však tiež nedostatok skúseností a podpory. Podľa prieskumu Mastercard (agentúra Opinium, on-line december 2024 a január 2025, 41 krajín vrátane Slovenskej republiky, kde sa ho zúčastnilo 1 000 respondentov a 70 podnikateliek) by ženy na Slovensku uvítali lepší prístup k financiám– štvrtina (27 percent) by ocenila dostupnejšie granty a pôžičky. Ďalším kľúčovým faktorom by bolo školenie v oblasti tvorby podnikateľského plánu, podpora pri práci s digitálnymi nástrojmi, pridelený mentor a väčšia podpora zo strany vlády.