piatok 17. januára 2025

Inflácia: Pod vplyvom predvianočných nákupov

Posledný mesiac v roku rast cien na Slovensku v medziročnom porovnaní podľa štatistického úradu spomalil na menej než 3 %. Najdynamickejší cenový nárast v medziročnom porovnaní nad 5 % malo vzdelávanie, ďalej reštaurácie a hotely a tiež zdravie. Spotrebiteľské ceny tovarov a služieb v decembri 2024 klesli medzimesačne o 0,4 %, čo bol najvýznamnejší medzimesačný pokles za osem a pol roka (od júla 2016). Tempo medziročnej inflácie sa spomalilo na 2,9 %, v októbri a novembri to bolo ešte nad úrovňou 3 %. Pri decembrovej úhrnnej miere medziročnej inflácie 2,9 % dosiahla jadrová inflácia hodnotu 2,3 % a čistá inflácia hodnotu 2,2 %. Medzimesačne jadrová inflácia dosiahla hodnotu -0,5 % a čistá inflácia hodnotu 0,1 %. V súhrne za rok 2024 sa spotrebiteľské ceny medziročne v priemere zvýšili o 2,8 %.

Spotrebiteľské ceny na Slovensku sa minulý rok v decembri v porovnaní s novembrom znížili v úhrne o 0,4 % najmä poklesom cien o 2,4 % v odbore potraviny a nealko nápoje a o 1 % v odbore alkoholické nápoje a tabak. Výrazne medzimesačne zlacnelo ovocie o 7,6 %, zelenina o 5 %, oleje a tuky o 3,8 %, mäso o 1,5 %, aj mlieko, syry a vajcia o 1,4 %. Nižšie o 2,4 % boli aj ceny minerálnych vôd, kávy, čaju a kakaa, o 1,9 % tiež alkoholické nápoje, najmä pivo, destiláty aj víno. Naopak ceny medzimesačne rástli v odbore doprava o 0,2 % v dôsledku drahších pohonných látok o 0,7 %. Pokračoval tiež rast cien pri novinách a periodikách, stravovaní, farmaceutických výrobkov, osobnej starostlivosti, kaderníckych služieb, domácich spotrebičov, tovarov a služieb na údržbu domácnosti, poistenia v súvislosti s dopravou, odevov, audio techniky, dovolenkových zájazdov v rozmedzí od 0,1 % v odbore bývanie a energie do 1,3 % v odbore rekreácia a kultúra.

Ceny tovarov a služieb v medziročnom porovnaní dosiahli v decembri nižšiu úroveň rastu, a to 2,9 %. Medziročne vyššie ceny od 1,1 % boli v odbore bývanie a energie až do 10 % v odbore vzdelávanie. Ceny potravín a nealko nápojov boli medziročne vyššie o 2,4 %. Viac sme platili za vzdelávanie, najmä predprimárne a primárne, zdravotnícke výrobky a potreby, ambulantné a nemocničné služby, alkoholické nápoje, ale aj za stravovacie a ubytovacie služby, alebo noviny, knihy a kancelárske potreby. V doprave boli ceny medziročne vyššie o 3,5 %, pričom ani nižšie ceny pohonných látok o 1,5 % nedokázali vyvážiť o 17 % vyššie ceny dopravných služieb, ktoré zaznamenali dvojciferné prírastky počas celého roka.

štvrtok 16. januára 2025

AI Act: Zmeny pre personalistiku

Nové nariadenie o umelej inteligencii, známe ako AI Act, prináša zásadné zmeny, ktoré významne ovplyvnia aj oblasť ľudských zdrojov a pracovného práva. Pre zamestnávateľov a personálne agentúry, ktoré využívajú AI pri nábore, hodnotení uchádzačov či cielení pracovných ponúk, vzniká nevyhnutnosť prispôsobiť svoje postupy a technológie, aby boli v súlade s novými legislatívnymi požiadavkami.

Európska únia plánuje zaviesť nové nariadenie o umelej inteligencii (AI Act) už v tomto roku. Nariadenie má za cieľ stanoviť jasné pravidlá a povinnosti pre používanie umelej inteligencie, pričom sa zameriava najmä na ochranu práv jednotlivcov a transparentnosť. Pre personálne agentúry, ktoré denne pracujú s náborom fyzických osôb, zverejňovaním cielených pracovných ponúk a hodnotením uchádzačov, to prinesie významné zmeny.

Výzvy a príležitosti podľa Maxin´s Group
Transparentnosť algoritmov: Ak spoločnosť používa AI na hodnotenie životopisov, predikciu vhodnosti uchádzačov alebo cielenie pracovných ponúk, bude potrebné: • Poskytnúť informácie o tom, ako fungujú tieto algoritmy.
• Preukázať, že systém neobsahuje diskriminačné prvky (napríklad na základe veku, pohlavia alebo etnického pôvodu).
• Informovať uchádzačov, ak ich hodnotenie prebehlo prostredníctvom AI.

Zodpovednosť za údaje: AI Act kladie dôraz na ochranu osobných údajov a súlad s nariadením GDPR. Pre personálnu agentúru to znamená:
• Vyhodnotiť, aké údaje zhromažďuje, ako ich spracúva a či sú používané iba na účel, na ktorý bol získaný súhlas.
• Zaviesť pravidelné audity AI systémov, aby ste zaručili ich súlad s legislatívou.
• Poskytnúť kandidátom možnosť namietať voči automatizovaným rozhodnutiam.

Prehodnotenie cielených ponúk: Cielené zverejňovanie pracovných ponúk na základe údajov o uchádzačoch môže byť pod drobnohľadom, najmä ak sa využívajú technológie, ktoré sledujú správanie on-line, alebo využívajú citlivé osobné údaje. Čo to znamená pre spoločnosti, pre ktoré je nábor core business?
• Zabezpečiť, že ponuky sú zverejňované férovým a inkluzívnym spôsobom.
• Predísť tomu, aby algoritmy nevedome diskriminovali určité skupiny kandidátov.

Nástroje na hodnotenie uchádzačov: Od roku 2025 budú nástroje na hodnotenie schopností alebo osobnostných čŕt klasifikované ako „systémy s vysokým rizikom“ a podliehať prísnej regulácii. Budúci zamestnávatelia budú musieť:
• Zabezpečiť certifikáciu používaných systémov podľa nových noriem.
• Zaručiť, že výsledky sú objektívne, spravodlivé a uchádzač má možnosť ich spochybniť.

Povinné vzdelávanie zamestnancov: Súlad s novým nariadením bude vyžadovať aj dôkladné vzdelávanie personálu v rámci spoločností. Všetci zamestnanci budú musieť rozumieť:
• Právam uchádzačov v kontexte AI.
• Ako správne používať AI nástroje v súlade s legislatívou.
• Aké postupy dodržiavať, aby sa predišlo pokutám.

streda 15. januára 2025

EU: Nové pravidlá pre zdravotníctvo

V nedeľu 12. januára 2025 sa začalo uplatňovať nariadenie o hodnotení zdravotníckych technológií (HTA) s cieľom zlepšiť dostupnosť inovačných a účinných zdravotníckych technológií pre pacientov v celej Európskej únii. Novými pravidlami sa vytvára rámec EÚ na hodnotenie zdravotníckych technológií, liekov aj zdravotníckych pomôcok, podporou spolupráce a koordinácie medzi členskými štátmi EÚ. Vnútroštátnym orgánom to pomôže prijímať včasnejšie a informovanejšie rozhodnutia o stanovovaní cien zdravotníckych technológií a úhradách za ne a zefektívniť postup pre vývojárov zdravotníckych technológií. Prispieť to má aj k rýchlejšiemu a širšiemu prístupu pacientov k novým a účinnejším inovačným výrobkom.

Pravidlá sa budú vzťahovať na spoločnosti, ktoré žiadajú o povolenie na uvedenie svojich liekov na trh, a to zavedením nového a trvalého rámca EÚ pre hodnotenie zdravotníckych technológií, a to aj prostredníctvom:
• zavedenia jednotného súboru na predkladanie spoločných klinických hodnotení na úrovni EÚ s cieľom zabezpečiť združovanie zdrojov na úrovni EÚ a posilniť vedeckú kvalitu HTA v celej EÚ a zároveň zabrániť duplicite hodnotení na vnútroštátnej úrovni,
• zavedenia rýchlejších postupov, ktoré si vyžadujú, aby sa spoločné klinické hodnotenia dokončili do 30 dní od povolenia lieku,
• systematických konzultácií s pacientmi a klinickými lekármi počas prípravy hodnotení, ako aj zapojenia zainteresovaných strán v oblasti HTA a konzultácie s nimi.

Ako prvý krok sa od 12. januára budú tieto nové pravidlá uplatňovať na žiadosti o povolenie na uvedenie nového lieku proti rakovine alebo lieku na inovatívnu liečbu (ATMP) na trh. Pravidlá sa v januári 2028 rozšíria na lieky na ojedinelé ochorenia a od roku 2030 sa budú vzťahovať na všetky nové lieky. Od roku 2026 sa budú posudzovať aj vybrané vysokorizikové zdravotnícke pomôcky.

utorok 14. januára 2025

AI: Vysoká miera autonómie

Podľa najnovšej správy Accenture Technology Vision sa umelá inteligencia (AI) šíri tempom, ktoré je rýchlejšie než pri akejkoľvek predchádzajúcej technológii. Až 69 % vrcholových manažérov verí, že AI zvyšuje tlak na inovácie v dizajne, vývoji a prevádzke technologických systémov. Čoraz častejšie tak bude AI slúžiť ako partner pri vývoji technológií, nástroj na posilnenie identity značky, pohon pre robotov vo fyzickom svete a prostriedok na vytváranie nového druhu spolupráce medzi ľuďmi a technológiami, ktorá umožní dosiahnuť lepšie výsledky.

Bez dôvery ľudí však nemôže umelá inteligencia naplno rozvinúť očakávaný pozitívny potenciál. Digitálne systémy a modely umelej inteligencie musia byť preto nielen zodpovedne využívané, ale zároveň aj presné, predvídateľné, konzistentné a jednoducho sledovateľné. Väčšina respondentov (77 %) verí, že dôvera je základným pilierom, bez ktorého nie je možné naplno využiť potenciál umelej inteligencie. Až 81 % opýtaných súhlasí, že stratégia budovania dôvery musí napredovať paralelne s technologickou stratégiou.

Kľúčové zistenia správy Technology Vision 2025
• Keď základné modely prekonali bariéru prirodzeného jazyka, spustili proces, ktorý zásadne ovplyvnil vývoj softvéru a technologických ekosystémov. Generatívna AI už teraz podporuje vývojárov pri prechode na úlohy systémových inžinierov a urýchľuje procesy demokratizácie kódovania a digitalizácie. Generatívna AI a pokrok v AI agentoch umožňujú vznik personalizovaných systémov, ktoré nahrádzajú tradičnú statickú architektúru aplikácií flexibilnými riešeniami založenými na konkrétnych cieľoch a spolupracujúcich agentoch.
• Firmy intenzívne pracujú na tom, aby sa AI stala novým kontaktným bodom pre zákazníkov. Avšak 80 % opýtaných v prieskume Accenture vyjadruje obavy, že jazykové modely a chatboty môžu oslabiť unikátnu identitu značiek. Na druhej strane, 77 % z nich verí, že tento problém je možné riešiť aktívnym vytváraním personalizovaných AI zážitkov a integráciou jedinečných prvkov značky, akými sú kultúra či hodnoty, do ich digitálneho jadra.
• V nasledujúcom desaťročí sa očakáva rozšírenie univerzálnych robotov, ktorí prinesú viac autonómie poháňanej umelou inteligenciou do reálneho sveta. Títo roboti budú schopní sa rýchlo prispôsobovať a učiť nové úlohy. Až 80 % odborníkov verí, že roboti, ktorí spolupracujú s ľuďmi a učia sa z ich interakcie, môžu posilniť vzájomnú dôveru.
• Ľudia a AI spolu vytvárajú dynamický proces učenia. AI sa zlepšuje vďaka používaniu, čo zvyšuje jej atraktivitu. Na rozdiel od tradičnej automatizácie, ktorá mala jednorazový efekt, sa moderná AI dokáže priebežne zdokonaľovať a prinášať stále väčšiu hodnotu pre jednotlivcov a celé organizácie. Až 80 % respondentov prieskumu považuje za prioritné vytvoriť pozitívnu spoluprácu medzi AI a zamestnancami, a to najmä prostredníctvom jasnej komunikácie a zapojenia ľudí do procesu. Ľudia, ktorí sú oboznámení s generatívnou AI, majú na túto technológiu až päťkrát pozitívnejší pohľad.

pondelok 13. januára 2025

Trend: Okamžité platby

Rok 2025 otvára cestu k novým, rýchlym, digitálnym a moderným spôsobom platenia, ktoré budú založené na okamžitých platbách – tie sa budú postupne budú stávať novým štandardom pre platby v krajinách eurozóny. Počet bánk podporujúcich superrýchle platby naprieč celou eurozónou vrátane Slovenska podľa Národnej banky Slovenska narastie. Prijímanie okamžitých platieb od 9. januára umožňujú všetky banky v eurozóne a do deviatich mesiacov (to znamená do 9. októbra) už aj ich odosielanie. V praxi to znamená, že Vám budú peniaze odpísané z účtu do 10 sekúnd od vykonania platby. Rovnako budú do 10 sekúnd pripísané na účet tomu, komu peniaze posielate.

Banky v Európe a teda aj na Slovensku počas uplynulého roka intenzívne pracovali na povinnom zavádzaní novej platobnej služby. Okamžité platby totiž nie sú až takým nováčikom. Naše najväčšie banky Slovenská sporiteľňa, Tatra banka a VÚB banka, ich začali poskytovať v úvode roka 2022. Postupne sa pridali ďalšie, ako napr. J&T Banka, Fio banka a Prima banka.

Ak niekomu pošlete peniaze, či už ide o platbu prevodom v obchode na internete alebo prevod medzi účtami, peniaze budú na cieľovom účte do niekoľkých sekúnd – doma aj v rámci celej eurozóny. Toto zrýchlenie finančných tokov prospeje spotrebiteľom, ako aj firmám a podnikateľom. Okamžité platby budú postupne nahrádzať štandardné platby a tým sa zrýchlia toky peňazí medzi obyvateľmi, obyvateľmi a firmami a firmami navzájom.