piatok 14. februára 2025

Radíme: Bezpečné zoznamovanie

Používanie zoznamovacích aplikácií v posledných rokoch prudko vzrástlo. Tinder dosiahol v marci 2020 rekordný počet troch miliárd swipnutí za jediný deň, zatiaľčo OkCupid sa pochválil, že ročne vytvorí 91 miliónov párov. Štúdia spoločnosti Kaspersky však ukázala, že viac ako polovica (55 %) respondentov sa obáva prenasledovania niekým, s kým sa zoznámili on-line, pričom každý šiesty používateľ zoznamovacej aplikácie (16 %) sa stal obeťou doxingu.

Zoznamovacie aplikácie často požadujú, aby si používatelia zaregistrovali účet prostredníctvom sociálnych sietí, ktoré automaticky k profilu priradia fotografie či osobné údaje, napríklad pracovisko alebo miesto štúdia. Tieto údaje uľahčujú potenciálnym doxerom nájsť používateľov na internete a zistiť o nich informácie. Údaje uložené v profiloch zoznamovacích aplikácií sú mimoriadne citlivé a pre podvodníkov veľmi žiadané. Potreba chrániť tieto osobné údaje je tak naliehavejšia. Podľa štúdie spoločnosti Kaspersky päť najpopulárnejších zoznamovacích aplikácií zlepšilo svoje šifrovacie protokoly a začalo venovať väčšiu pozornosť ochrane súkromia používateľov. Aby boli údaje v bezpečí, aplikácie zaviedli platené verzie, ktoré používateľom umožňujú napríklad manuálne určiť svoju polohu alebo rozostriť fotografie. Avšak problém sa nie vždy týka len verejne dostupných osobných údajov. Okrem napodobňovania populárnych zoznamovacích aplikácií s cieľom získať osobné údaje obetí začali kyberzločinci šíriť emaily, v ktorých sa vydávajú za ženy hľadajúce partnerov. Obsahujú odkaz na podvodnú stránku napodobňujúcu profil na zoznamke a žiadajú ľudí, aby vyplnili formulár s osobnými preferenciami budúceho partnera. Nakoniec je používateľ vyzvaný, aby pridal svoje bankové prihlasovacie údaje. Netreba dodávať, že obeť skončí so stratou údajov a peňazí a nedostane šancu spoznať nových ľudí.

Potreba bezpečnejšieho prístupu k on-line zoznamovaniu je ešte aktuálnejšia v období okolo Valentína, kedy zvýšený počet používateľov hľadá potenciálneho partnera. Experti spoločnosti Kaspersky odporúčajú:
  • Nepripájajte svoj Instagram (ani iné účty na sociálnych sieťach) k profilu v zoznamke. Môže to o vás prezradiť príliš veľa potenciálne zneužiteľných informácií. Aj keď ste si už nastavili Instagram s čo najvyššou ochranou súkromia a zabezpečením, prepojenie týchto účtov prináša viac rizika ako úžitku.
  • Nezdieľajte svoje telefónne číslo ani iné prístupy k aplikáciám na zasielanie správ. Zoznamovacie aplikácie používateľom dôrazne odporúčajú držať sa zabudovaných platforiem na posielanie správ v ich aplikáciách kým si nie ste istí, že osobe, s ktorou sa rozprávate, môžete dôverovať. Taktiež, keď ste pripravení prejsť na inú aplikáciu na zasielanie správ, nastavte ju tak, aby vaše súkromné informácie boli v bezpečí.
  • Kyberzločinci sa môžu pokúsiť vylákať niektoré vaše súkromné údaje, takže buďte opatrní, ak vás váš náprotivok požiada, aby ste si do telefónu nainštalovali aplikáciu, navštívili určitú webovú stránku alebo sa začne pýtať napríklad na vášho obľúbeného učiteľa alebo vaše prvé domáce zviera (bežné bezpečnostné otázky webových stránok). Čo môžete stratiť? Nuž, aplikácia môže byť škodlivá, webová stránka môže byť určená na phishing a tieto informácie môžu niekomu pomôcť ukradnúť vaše peniaze alebo identitu.
  • Dávajte si pozor na tzv. boty, ktoré od vás môžu vylákať peniaze alebo údaje. Vždy sú automatizované, takže ak máte z chatu zvláštny pocit a ak sa odpovede druhej osoby celkom nezhodujú s vašimi otázkami, môžete predpokladať, že hovoríte s botom. 
  • Ak je to možné, skúste si v aplikácii zmeniť nastavenia tak, aby sa váš profil zobrazoval len  tým ľuďom, s ktorými ste sa dohodli. Takto vaše údaje neuvidí celý svet. Zúženie tohto zobrazenia na obmedzený počet ľudí znižuje pravdepodobnosť, že sa informácie o vašom profile dostanú do nesprávnych rúk.

štvrtok 13. februára 2025

InvestAI: Masívny prístup k superpočítačom

Na samite o umelej inteligencii v Paríži bola uvedená iniciatíva InvestAI s cieľom mobilizovať 200 miliárd EUR na investície do umelej inteligencie vrátane nového európskeho fondu vo výške 20 miliárd EUR pre gigatovárne AI. Takáto veľká infraštruktúra umelej inteligencie je potrebná na otvorený a kolaboratívny vývoj najzložitejších modelov. Majú slúžiť európskemu modelu spolupráce v oblasti AI, otvorených inovácií so zameraním na komplexné priemyselné a kritické aplikácie a zabezpečiť prístup k rozsiahlemu výpočtovému výkonu pre každú spoločnosť.

Z fondu Európskej únie InvestAI sa budú financovať štyri gigatovárne pre umelú inteligenciu na trénovanie najzložitejších, veľmi veľkých modelov umelej inteligencie. Vyžadujú rozsiahlu výpočtovú infraštruktúru na prelomové objavy v konkrétnych oblastiach, akými sú medicína alebo veda. Gigatovárne budú mať približne 100 000 čipov umelej inteligencie poslednej generácie, čo je približne štyrikrát viac ako továrne na umelú inteligenciu, ktoré sa práve zriaďujú. Financovanie gigatovární kombináciou grantov a vlastného kapitálu bude slúžiť ako jeden z pilotných prípadov strategických technológií oznámených v kompase pre konkurencieschopnosť.

Gigatovárne financované prostredníctvom InvestAI budú najväčším verejno-súkromným partnerstvom na rozvoj dôveryhodnej umelej inteligencie. InvestAI bude zahŕňať viacvrstvový fond s podielmi rôznych rizikových a výnosových profilov. Počiatočné financovanie InvestAI zo strany Európskej komisie bude pochádzať z existujúcich programov financovania EÚ, ktoré majú digitálnu zložku: programy Digitálna Európa a Horizont Európa a InvestEU. Členské štáty môžu prispieť aj prostriedkami zo svojich balíkov financií určených na politiku súdržnosti.

Komisia už v decembri oznámila prvých sedem tovární na umelú inteligenciu a čoskoro oznámi ďalších päť. Existujúca podpora pre továrne umelej inteligencie vo výške 10 miliárd EUR, ktorú spolufinancuje EÚ a členské štáty, je už teraz najväčšou verejnou investíciou do umelej inteligencie na svete a uvoľní viac ako desaťkrát viac súkromných investícií.

streda 12. februára 2025

Reality: Trh oživuje, ceny budú rásť

Trh nehnuteľností na Slovensku počas minulého roka postupne obnovil svoj rast, najmä v druhej polovici, čím sa vrátil do obdobia začiatku posledného cyklu zvyšovania úrokových sadzieb ECB v roku 2023. Hoci poklesy z roku 2023 neboli úplne vykompenzované, trh zaznamenal nárast cien nehnuteľností v takmer všetkých krajoch. Tento rok by realitnému trh mal opätovne priať, keďže vyššia inflácia v kombinácii s novou sadzbou DPH a poklesom hypotekárnych sadzieb vytvárajú priaznivé prostredie na rast cien nových, ale aj existujúcich nehnuteľností.

Podľa údajov NBS ceny nehnuteľností na bývanie v poslednom štvrťroku 2024 na Slovensku vzrástli o 3 % v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom a o 6,7 % oproti rovnakému obdobiu v minulom roku. Priemerná cena rezidenčných nehnuteľností za celý rok 2024 dosiahla úroveň 2 500 EUR/m2, čo zodpovedá nárastu o 20 EUR/m2 v porovnaní s priemerom roku 2023. Priemerná cena bytov sa v poslednom štvrťroku zvýšila o 80 EUR/m2 a dosiahla hodnotu 2 895 EUR/m2. Medzikvartálny rast tak mierne posilnil na 2,9 %. Zdraželi všetky typy bytov, najviac však 1-izbové. Ceny domov tiež zaznamenali rast, ich priemerná cena vzrástla medzi štvrťrokmi o 2,3 % (44 EUR/m2) na úroveň 1 978 EUR/m2. Rast cien bol vo všetkých krajoch, najvýraznejší nárast bol zaznamenaný v Košickom (+6,5 %) a Banskobystrickom kraji (+6,1 %). Naopak, najnižší rast vykazujú Trnavský (+1,1 %) a Bratislavský kraj (+2,7 %). Objem ponuky bol v 4. štvrťroku najnižší od roku 2021. Počet inzerátov postupne klesá už od polovice roka 2023, medziročne sa ponuka zmenšila o 1,6 %.

Prílev nových úverov na bývanie sa s pribúdajúcimi mesiacmi a klesajúcimi úrokmi stupňuje. V decembri bol najvyšší prírastok od začiatku roka 2023, no za objemami z predchádzajúcich rokov stále výrazne zaostával. V tomto roku sa podľa Tomáša Boháčka vytvára veľmi silná kombinácia faktorov v prospech rastu cien nehnuteľností. Rast základných sadzieb DPH sa veľmi rýchlo premietol do rastu cien novostavieb a stavebných materiálov, na čo začína nadväzovať aj rast cien existujúcich nehnuteľností, ktoré by svoje tempom rastu mohli do polovice roka dorovnať novostavby. Samotné zrýchlenie cien z titulu konsolidačných opatrení bude rovnako podporovať rast cien u oboch kategórií nehnuteľností. V tomto roku by sa priemerné ceny mohli zvýšiť podľa očakávaní o takmer 10 %, a priemerná cena m2 rezidenčnej nehnuteľnosti by sa mohla takto o rok pohybovať tesne pod 2 800 EUR. Oporou rastúcemu trendu budú aj postupne klesajúce hypotekárne sadzby, ktoré by sa na fixácii 1-5 rokov mohli znížiť v priemere do pásma 3-3,5 %, čo bude stimulovať dopyt po nehnuteľnostiach. Na strane ponuky budú nové ponuky bytov rásť iba pozvoľne, čo je opäť faktor v prospech ďalšieho rastu cien.

utorok 11. februára 2025

Radíme: Ako reklamovať potraviny

Hoci potraviny patria medzi najčastejšie nakupovaný tovar, reklamované sú len málokedy. Dôvody sú zrejmé – ide o relatívne drobné čiastky, stratená účtenka znamená ťažkosti pri preukazovaní nákupu, alebo si spotrebitelia vyhodnotia, že plesnivá nátierka nestojí za to, aby išli späť do obchodu a hádali sa s predavačkou. Spotrebitelia by však na reklamáciu potravín nemali rezignovať, hoci sa pravidlá, ktoré poznajú napríklad pri reklamácii elektroniky, trochu líšia. Kedy teda potraviny reklamovať?

Pri potravinách môžete reklamovať vady, ktoré sa prejavia do konca dátumu spotreby či minimálnej trvanlivosti, ale tiež ak sa reálne zloženie výrobku nezhodujú s informáciami na obale. „Dôvodom na reklamáciu je aj situácia, pri ktorej nájdete v potravine nevítaného osemnohého návštevníka či iný dôkaz o nežiadúcej prítomnosti exemplárov fauny, prípadne flóry,“ uvádza Eduarda Hekšová z dTest. Výrobok by ste mali reklamovať čo najskôr, inak predajcovi umožníte argumentovať, že ste potravinu napríklad zle skladovali. Predajca od vás môže chcieť, aby ste mu preukázali, že ste potravinu kúpili práve u neho. Preto je vhodné priniesť si so sebou na reklamáciu aj účtenku. Preukázať nákup možno ale tiež výpisom z účtu o kartovej transakcii alebo vyhlásením svedka, avšak v prípade veľkého nákupu s množstvom položiek počítajte s tým, že preukazovanie nemusí byť jednoduché. V rámci reklamácie môžete požadovať výmenu za iný bezchybný kus, alebo odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí, ak nie je výmena za inú bezchybnú potravinu možná.

Na potravinách musí byť uvedený buď dátum spotreby alebo dátum minimálnej trvanlivosti. Existuje však niekoľko výnimiek, napríklad balené čerstvé ovocie a zelenina, cukor alebo alkoholické nápoje. Dátumom spotreby sú označované potraviny podliehajúce rýchlej skaze, napr. balené čerstvé mäso či výrobky z chladiacich pultov. Potraviny, ktorým uplynula doba spotreby, nie je možné ďalej predávať, pretože sa už nepovažujú za bezpečné. Dátumom minimálnej trvanlivosti bývajú označené potraviny, ktoré nepodliehajú rýchlej skaze. Ak minimálna trvanlivosť potravín už uplynula, je možné ich ešte predávať, pokiaľ sú označené, umiestnené oddelene od ostatných a sú stále pre spotrebiteľov bezpečné. V prípade, že ste si kúpili takúto potravinu a predajca nesplnil vyššie uvedené podmienky, môžete tovar taktiež reklamovať. Pri nedodržaní týchto informačných povinností je možné navyše podať podnet príslušnému dozornému orgánu, ktorým je Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky

pondelok 10. februára 2025

e-Shopping: Bezpečný a udržateľný dovoz

Približne 70 % Európanov pravidelne nakupuje on-line. Elektronický obchod prináša mnohé výhody, predstavuje však aj určité výzvy. Platí to najmä v prípade dovozu tovaru, ktorý sa predáva priamo spotrebiteľom v Európskej únii prostredníctvom on-line maloobchodníkov a trhov. Colné orgány čelia rastúcemu pracovnému zaťaženiu a vznikajú riziká týkajúce sa bezpečnosti a súladu výrobkov, nezákonného tovaru, udržateľnosti a nekalej hospodárskej súťaže pre zodpovedné podniky. Napríklad približne polovica falšovaných výrobkov zaistených na hraniciach EÚ, ktoré porušili práva duševného vlastníctva malých a stredne veľkých podnikov, bola zakúpená on-line.

V minulom roku vstúpilo na trh EÚ približne 4,6 miliardy zásielok s nízkou hodnotou, t. j. tovar s hodnotou nepresahujúcou 150 EUR, čo predstavuje 12 miliónov balíkov denne. To je dvakrát viac ako v roku 2023 a trikrát viac ako v roku 2022, pričom sa zistilo, že mnohé z týchto tovarov nie sú v súlade s európskymi právnymi predpismi. Do EÚ vstupuje najmä čoraz viac škodlivých výrobkov. Európski predajcovia, ktorí dodržiavajú prísne normy týkajúce sa výrobkov, sú navyše vystavení riziku poškodenia nekalými praktikami a predajom falšovaného tovaru prostredníctvom on-line trhov. Napokon, veľký počet balíkov, ktoré sa prepravujú, má negatívnu environmentálnu a klimatickú stopu.

V novom oznámení Komplexný súbor nástrojov EÚ pre bezpečný a udržateľný elektronický obchod Európska komisia uvádza všetky nástroje, ktoré EÚ už má k dispozícii, a vyzdvihuje iniciatívy, o ktorých v súčasnosti diskutujú spoluzákonodarcovia. Navrhujú sa aj nové spoločné opatrenia na riešenie obáv vyplývajúcich z prudkého nárastu nebezpečných, falšovaných a inak nevyhovujúcich alebo nezákonných výrobkov vstupujúcich na trh:
• Colná reforma vrátane výzvy, aby spoluzákonodarcovia urýchlene prijali navrhovaný balík reforiem colnej únie, ktorý umožní rýchle vykonávanie nových pravidiel na zabezpečenie rovnakých podmienok v oblasti elektronického obchodu. Patrí medzi ne zrušenie oslobodenia od cla pre balíky s nízkou hodnotou nižšou ako 150 EUR a posilnenie kapacít na kontroly, ako je lepšia výmena údajov a posúdenie rizika. Komisia takisto vyzýva spoluzákonodarcov, aby zvážili ďalšie opatrenia, ako je nediskriminačný manipulačný poplatok za položky elektronického obchodu dovážané do EÚ priamo spotrebiteľom, s cieľom riešiť náklady na škálovanie dohľadu nad súladom miliárd takýchto zásielok s pravidlami EÚ.
• Cielené opatrenia pre dovážaný tovar vrátane začatia koordinovaných kontrol medzi colnými orgánmi a orgánmi dohľadu nad trhom, ako aj koordinované opatrenia v oblasti bezpečnosti výrobkov, ako je vôbec prvá celoplošná akcia v oblasti bezpečnosti výrobkov. To by malo viesť k stiahnutiu tovaru, ktorý nie je v súlade s predpismi, z trhu a prispieť k zhromažďovaniu dôkazov na účely analýzy rizík spojených s krmivom a doplnkových opatrení. Budúce kontroly určitých hospodárskych subjektov, tovaru alebo obchodných tokov sa na základe analýzy rizík postupne zintenzívnia. Čím vyššia je miera nesúladu, tým vyššia by mala byť úroveň ostražitosti v nasledujúcich fázach, zatiaľ čo sankcie by mali odrážať prípady systematického nesúladu.
• Ochrana spotrebiteľov na on-line trhoch, zdôraznenie postupov elektronického obchodu ako jasnej priority presadzovania práva podľa aktu o digitálnych službách, ako aj nástrojov, ako je akt o digitálnych trhoch, a nástrojov, ktoré sa uplatňujú na všetkých obchodníkov: nariadenie o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, nariadenie o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa a sieť na ochranu spotrebiteľa.
• Používanie digitálnych nástrojov, ktoré môžu pomôcť uľahčiť dohľad nad prostredím elektronického obchodu prostredníctvom digitálneho pasu výrobku a nových nástrojov umelej inteligencie na odhaľovanie potenciálne nevyhovujúcich výrobkov.
• Ochrana životného prostredia vrátane prijatia prvého akčného plánu týkajúceho sa nariadenia o ekodizajne udržateľných výrobkov a výzvy na urýchlené prijatie cielenej zmeny rámcovej smernice o odpade.
• Posilnenie postavenia spotrebiteľov a obchodníkov prostredníctvom kampaní na zvyšovanie informovanosti o právach spotrebiteľov, rizikách a mechanizmoch nápravy.
• Medzinárodná spolupráca a obchod vrátane poskytovania činností odbornej prípravy o pravidlách EÚ v oblasti bezpečnosti výrobkov a posudzovania akýchkoľvek dôkazov, ktoré sa môžu objaviť v súvislosti s dumpingom a subvencovaním.