Služby

piatok 21. februára 2025

Bankroty firiem: Pokračovanie v januári

Začiatok roka priniesol zaujímavé čísla v štatistikách firemných konkurzov na Slovensku. V bankrote sa ocitlo 22 podnikateľských subjektov. V medzimesačnom porovnaní s decembrom 2024 ide o viac ako 31 % pokles, v porovnaní s januárom 2024 však ide o viac ako 22 % vzostup. Z pohľadu právnych foriem bolo 20 subjektov (viac ako 95 %) eseročky, jedna akciová spoločnosť a jedno združenie. Desať subjektov, ktoré v januári začali čeliť konkurzu, malo od 1 do 10 zamestnancov, ďalší 3 si uvádzali interval 10-99 zamestnancov a pri 9 firmách nebol ich počet zistený.

Najviac verejne zarezonoval krach akciovej spoločnosti BUKÓZA HOLDING so sídlom v Hencovciach, ktorá bola v minulosti prepojená na eseročku BUKÓZA INVEST. Fabrika patrila k priemyselným legendám vranovského regiónu so sedemdesiatročnou históriu. V decembri 2024 tam pracovalo vyše 400 zamestnancov. Z pohľadu posledného známeho obratu dominovala v štatistike vyhlásených konkurzov reklamná a prieskumná agentúra BigKids, s.r.o., ktorá sa v minulosti zviditeľnila žiadosťami o neobvykle vysoké vratky DPH a tiež tým, že už niekoľko rokov nezverejňuje svoje hospodárske výsledky.

Čo sa týka predmetu podnikania, konkurz bol vyhlásený na majetok až 6 priemyselných podnikov. Odvetvia, ktoré obvykle patria k viac problémovým, ako je stavebníctvo, obchod či doprava a skladovanie, mali zhodne po 2 vyhlásené konkurzy. Z geografického hľadiska bolo najviac konkurzov vyhlásených v Bratislavskom kraji, a to až desať. Pre zaujímavosť, presne pred rokom to boli len štyri vyhlásené konkurzy. Nasledoval Trnavský, Žilinský a Prešovský kraj, mali zhodne po tri konkurzy. Nitriansky kraj mal dva a Košický kraj jeden konkurz. V Trenčianskom a Banskobystrickom kraji v januári žiaden bankrot vyhlásený nebol.

Podľa dát z registra CRIBIS boli v januári zastavené 4 konkurzné konania pre nedostatok majetku a 14 konkurzov bolo úplne zrušených z rovnakého dôvodu. Reštrukturalizácia bola v januári povolená dvom firmám, jednej so sídlom v Nitrianskom a druhej v Žilinskom kraji. V porovnaní s decembrom 2024 ide o totožný počet, v medziročnom porovnaní ide o 33 % pokles. Jedna reštrukturalizácia bola povolená stavebnej firme a jedna firme zaoberajúcej sa nehnuteľnosťami.

štvrtok 20. februára 2025

Inflácia: V januári opäť rast

Začiatok roka 2025 priniesol podľa štatistického úradu na Slovensku zvýšenie inflácie na 3,9 %, rovnakú hodnotu ako pred rokom. Pri januárovej úhrnnej miere medziročnej inflácie 3,9 % dosiahla jadrová inflácia hodnotu 2,7 % a čistá inflácia hodnotu 2,5 %. Medzimesačne jadrová inflácia dosiahla hodnotu 0,9 % a čistá inflácia hodnotu 0,5 %.
 Spotrebiteľské ceny tovarov a služieb na Slovensku medzimesačne vzrástli o 1,7 %, čo bol najvyšší medzimesačný rast za posledné dva roky. Medziročná inflácia sa zvýšila na 3,9 %, čím sme sa vrátili na úroveň rastu cien z januára 2024. V januári tradične ovplyvňujú infláciu úpravy daní či regulovaných cien, aktuálne v roku 2025 zmeny dane z pridanej hodnoty (DPH) a zavedenie spotrebnej dane z cukru najmä v nealkoholických nápojoch.

Spotrebiteľské ceny na Slovensku medzimesačne vzrástli od 0,8 % v odbore rekreácia a kultúra do 4,6 % v odbore alkoholické nápoje a tabak. Pokles cien evidovali iba 2 odbory: odevy s obuvou a zdravotníctvo. Najvýznamnejší vplyv mal rast cien v odbore bývanie a energie o 1,3 % napriek zastropovaniu cien energií pre domácnosti, ktorý však prevýšil vplyv zvýšenia sadzbe DPH na 23 %. Vzrástli najmä ceny plynu, tepla, ostatných palív a elektriny, v porovnaní s decembrom do 2 %. Bývanie s energiami tvorí najväčšiu položku v štruktúre výdavkov slovenských domácností, aktuálne pre rok 2025 tento podiel klesol na 23,3 %. Rast cien v porovnaní s decembrom významne ovplyvnili aj potraviny, ktorých ceny sa zvýšili v priemere o 0,5 %. Chlieb a obilniny, mäso či mlieko, syry a vajcia síce zlacneli do 1 % a oleje s tukmi dokonca o takmer 3 %, potraviny však ako celok do opätovného rastu potiahli menšie potravinové položky: ovocie o 5,6 %, zelenina o 2,3 % a cukor s cukrovinkami o 2 %. Dynamické zvýšenie cien o takmer 12 % zaznamenali nealko nápoje vplyvom spotrebnej dane z cukru v nealkoholických nápojoch: minerálne vody a ovocné šťavy v porovnaní s decembrom zdraželi o 17 % a káva, čaj a kakao o vyše 4 %. Tretí najvýraznejší vplyv na medzimesačný rast mali ceny alkoholických nápojov a tabaku, najmä vína o viac ako 13,3 %, destilátov o 7,1 % a piva o 5 %. V odbore doprava boli ceny vyššie o 3,5 % najmä vyššími cenami pohonných látok a dopravných služieb. Výraznejší medzimesačný nárast cien zaznamenali tiež stravovacie a ubytovacie služby o 2,5 %, poštové služby o 14,5 %, telekomunikačné služby o 3,4 %, ako aj všetky druhy vzdelávania.

Inflácia v medziročnom porovnaní dosiahla v januári t. r. na Slovensku najvyššiu úroveň za posledných 12 mesiacov. Medziročne vyššie boli ceny od 2,4 % v odevoch a obuvi až po 11 % vo vzdelávaní, najmä vplyvom zvýšenia cien nápojov s tabakom. Ceny za alkoholické nápoje a tabak boli medziročne vyššie o viac ako 7 %, najviac draželo víno o takmer 14 %. Ceny nealko nápojov dosiahli dvojciferný rast o vyše 12 %, čo ovplyvnilo zavedenie spotrebnej dane z cukru: minerálne vody, nealko nápoje a šťavy tak boli medziročne vyššie o 16,3 % a káva, čaj a kakao o takmer 7 %. V odbore potraviny boli ceny v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vyššie o 1,7 %. Väčšina evidovala rast do 6 %, výnimkou boli len oleje a tuky s pretrvávajúcim dvojciferným rastom. Lacnejšie ako pred rokom sa predávalo mäso, chlieb s obilninami a tiež zelenina. V odbore bývanie s energiami boli januárové ceny medziročne vyššie o 2,5 %. Dvojciferné tempo rastu už niekoľko mesiacov pretrvávalo pri cenách dodávky vody a zberu smetí. Celkovú mieru medziročnej inflácie ovplyvnili tiež vyššie ceny v odboroch s rastom nad 7 %, a to vo vzdelávaní, v reštauráciách a hoteloch, ako aj vybraných služieb v odbore pošty a spoje.

Štatistický úrad SR zverejnil aj novú štruktúru spotrebného koša pre rok 2025 v súlade s európskou metodikou. Pre rok 2025 sa znížili podiely dvoch najväčších výdavkových položiek, bývanie s energiami kleslo na 23,3 % a potraviny s nealko nápojmi na 21,2 % (platí pre metodiku národnej inflácie CPI). Naopak, rekreácia a kultúra významne zvýšila svoj podiel výdavkov domácností na 8,3 %.

streda 19. februára 2025

Reklamácia: Zamietnutie z dôvodu mechanického poškodenia

Hoci sa spotrebitelia v praxi stretnú s rôznymi dôvodmi zamietnutia reklamácie, obchodníci môžu pristúpiť k tomuto kroku len na základe zákonných dôvodov. Svoje zamietavé stanovisko tak často odôvodňujú mechanickým poškodením veci. Akú vadu je možné reklamovať a ako sa môžete brániť v prípade, že zamietnutie reklamácie nepovažujete za oprávnené?

Chybný tovar je možné reklamovať, pokiaľ sa nedostatok prejaví počas dvoch rokov od prevzatia tovaru. Tovar sa považuje za vadný, pokiaľ nespĺňa akosť pri prevzatí. Predávajúci teda zodpovedá kupujúcemu, že tovar pri prevzatí nemá žiadne nedostatky, čiže tovar vyhovuje očakávaným a dohodnutým vlastnostiam, napríklad s ohľadom na jeho popis, druh, množstvo, že je vhodný na účel, na ktorý sa zvyčajne používa a že bol dodaný s príslušenstvom, obalom, návodom na použitie či montáž. Naopak nie je možné reklamovať bežné opotrebenie či vadu, ktorú si spotrebiteľ spôsobil sám, napríklad svojou nešikovnosťou, tým, že s vecou zachádzal v rozpore s návodom, alebo nedodržiaval pokyny predajcu ohľadom údržby.

Ak sa vada prejaví do uplynutia 2 rokov, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mala vec už v čase dodania. „To neplatí len v prípade, že sa preukáže opak, alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou veci alebo vady. Na vyvrátenie domnienky, že tovar bol vadný už v čase dodania, podľa nášho názoru nestačí len konštatovanie o mechanickom poškodení tovaru. Naopak, zamietnutie reklamácie z tohto dôvodu bude nutné náležite odôvodniť a prípadne podložiť príslušnou dokumentáciou,“ upozorňuje Eduarda Hekšová z dTestu. V opačnom prípade nie je reklamácia riadne vybavená a spotrebiteľ tak môže odstúpiť od zmluvy alebo požadovať primeranú zľavu z ceny. Príkladom mechanického poškodenia tovaru môže byť napríklad spadnutie vázy na zem a následné prasknutie, poškriabanie mobilu ostrým predmetom či rozliatie kávy na počítač.

Ak spotrebiteľ s dôvodom zamietnutia či odôvodnením nesúhlasí, jednou z možností je vyhľadať súdneho znalca a nechať si spracovať znalecký posudok. Zoznam znalcov môžete nájsť na webe Justice.gov.sk. Ďalšou možnosťou je získať odborné stanovisko od akreditovanej alebo autorizovanej osoby. Ak vyjde znalecký posudok alebo odborné stanovisko vo váš prospech, odporúčame obrátiť sa znovu na predávajúceho a rozporovať vybavenie reklamácie práve s odkazom na znalecký posudok. Predávajúci v takom prípade nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu. Ak sa ukáže, že pôvodná reklamácia bola odôvodnená, cenu znaleckého posudku a odborného stanoviska môžete požadovať od predajcu ako účelne vynaložený náklad.

utorok 18. februára 2025

Bankroty: V januári najviac v Prešovskom kraji

V januári t. r. na Slovensku zbankrotovalo 465 dlžníkov. Z celkového množstva osobných bankrotov bolo 425 vyhlásených na majetok občanov nepodnikateľov (91,4 %) a 40 na majetok podnikateľov (8,6 %). Formu konkurzu si zvolilo 450 občanov, čo je takmer 97 % z celkového počtu dlžníkov. Zvyšných 15 ľudí sa rozhodlo pre splátkový kalendár.

Takmer 63 % zastúpenie mali muži, bolo ich 292. Žien podľa januárových analytických dát CRIF – Slovak Credit Bureau zbankrotovalo 173. Len 4 ženy a 10 mužov mali vysokoškolské vzdelanie. Z analýzy tiež vyplýva, že dlhodobo najviac dlžníkov je v produktívnom veku. V prvom mesiaci tohto roka ich bolo najviac vo vekovom intervale 40 – 49 rokov. Platí to u oboch pohlaví - muži prekonali hranicu 30 % a ženy štyridsiatničky 31 %. Ľudia bez domova tvorili 10,4 % podiel z celkového počtu vyhlásených konkurzov, bolo ich 47. Medzi zbankrotovanými dlžníkmi bolo aj 11 manželských párov a 10 ľudí s rodinnými väzbami.

Najviac, až 122 dlžníkov, pochádzalo z Prešovského kraja, nasledoval Trnavský kraj so 67 a Nitriansky kraj so 62 občanmi. Najmenej dlžníkov, len 29, pochádzalo zo Žilinského kraja. Rozdiel medzi štatisticky najhorším a najlepším krajom bol v januári 93 osôb. V januári zároveň súdy zrušili 669 konkurzov, ktoré boli vyhlásené v predchádzajúcich obdobiach. Z nich bolo 620 zrušených pre nedostatok majetku a 49 po splnení konečného rozvrhu výťažku. Pre nepoctivý zámer v januári bolo zrušené jedno oddlženie a do Registra diskvalifikácií pribudol z toho istého dôvodu jeden dlžník.

pondelok 17. februára 2025

EU: DPH pre digitálnu dobu

Plénum Európskeho parlamentu schválilo zmeny pravidiel, ktoré požadovali zaviesť do smernice o DPH v novembri členské štáty. Aktualizácia bude vyžadovať platenie DPH za služby poskytované prostredníctvom on-line platforiem, čím sa ukončí nespravodlivé narúšanie hospodárskej súťaže a bude bojovať proti podvodom.

On-line platformy tak majú do roku 2030 platiť DPH za služby poskytované prostredníctvom nich vo väčšine prípadov, kedy jednotliví poskytovatelia služieb DPH neúčtujú. Tým sa ukončí deformácia trhu, pretože podobné služby poskytované v tradičnom hospodárstve už podliehajú DPH. Táto trhová deformácia bola najvýraznejšia v sektore prenájmu krátkodobého ubytovania a v sektore cestnej osobnej dopravy. Členské štáty budú mať možnosť vyňať z tohto pravidla malé a stredné podniky, čo je myšlienka, ktorú presadzoval aj parlament.

Aktualizáciou sa do roku 2030 plne zdigitalizujú povinnosti vykazovania DPH pre cezhraničné transakcie, pričom podniky budú vystavovať elektronické faktúry za cezhraničné transakcie medzi podnikmi a automaticky nahlasovať údaje svojej daňovej správe. To by malo daňovým úradom mali uľahčiť boj proti podvodom v oblasti DPH. S cieľom zjednodušiť administratívnu záťaž pre podniky, pravidlá posilňujú on-line jednotné kontaktné miesta pre DPH, aby si ešte viac podnikov s cezhraničnou činnosťou mohlo splniť svoje povinnosti týkajúce sa DPH prostredníctvom jediného on-line portálu a v jednom jazyku.

Aktualizácia pravidiel DPH sa pripravovala viac ako dva roky. Európska komisia 8. decembra 2022 predložila balík „DPH v digitálnom veku“ (balík ViDA), ktorý pozostával z troch návrhov. Jedným z nich bola aktualizácia smernice o DPH z roku 2006. Komisia vypočítala, že členské štáty získajú späť až 11 miliárd eur na stratených výnosoch DPH každý rok počas nasledujúcej dekády. Podniky ušetria počas nasledujúcich 10 rokov 4,1 miliardy eur ročne na nákladoch na dodržiavanie predpisov a 8,7 miliardy eur za celé obdobie na nákladoch na registráciu a administratívu.