piatok 21. marca 2025

Novinka: Ospravedlňovanie vymeškaných hodín

Slovenské školy v priemere vykazujú 120 vymeškaných ospravedlnených hodín na jedného žiaka ročne. Približne sto škôl na Slovensku však dosahuje absenciu na jedného žiaka v priemere 356 hodín ročne, čo predstavuje tretinu celého vyučovacieho času. Ministerstvo školstva pripravilo zmenu, ktorá má zastaviť zneužívanie ospravedlneniek, ochrániť právo žiakov na vzdelanie a zároveň nekomplikovať život rodičom, ktorí pristupujú k dochádzke detí zodpovedne.

Novinkou je zavedenie dvojstupňového systému ospravedlňovania – voľnejší režim a prísnejší režim. Školy, ktoré neprekračujú referenčnú hodnotu absencií (250 hodín vymeškaných hodín na žiaka ročne), môžu na základe rozhodnutia riaditeľa umožniť ospravedlnenie žiakov rodičom tak ako doteraz - 5 dní po sebe, alebo najviac 10 dní za kalendárny mesiac. Ak škola zaradená v prísnejšom režime preukáže, že stanovené hranice neprekračuje a pravidelne vykazuje údaje, môže do voľnejšieho režimu prejsť od nasledujúceho polroka. V prísnejšom režime, ktorý sa dotkne približne piatich percent škôl, rodičia budú mať možnosť ospravedlniť žiaka základnej školy na maximálne 5 po sebe nasledujúcich dní alebo trojnásobok týždenného počtu vyučovacích hodín za polrok (15 dní za polrok). Po prekročení tejto hranice bude potrebné potvrdenie od lekára.

Systém umožňujúci rodičom ospravedlniť neprítomnosť žiakov z dôvodu choroby bez potvrdenia lekára bol zavedený počas pandémie COVID-19. Tento model sa osvedčil a jeho zachovanie dáva zmysel, preto sa pre približne 95 percent škôl v praxi nič nezmení. Analýzy však ukázali, že približne stovka škôl vykazuje alarmujúco vysoké počty vymeškaných hodín - priemernú absenciu 356 hodín na žiaka ročne, kedy deti vymeškajú tretinu vyučovacieho času. Predstavuje to systematické obchádzanie povinnej školskej dochádzky, ktorou najviac trpia žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia, pre ktorých je škola často jedinou šancou na lepšiu budúcnosť.

štvrtok 20. marca 2025

e-shop: Ako rozpoznať podvod

Časy, kedy bolo možné nedôveryhodné e-shopy jednoducho odhaliť podľa gramatických chýb alebo podozrivej domény, sú už preč. Dnes sú podvodníci sofistikovanejší, vedia vzbudiť dôveru a nalákať spotrebiteľov na výhodné ponuky. Tí si však často uvedomia, že vlastne nevedia, od koho tovar nakúpili až v okamihu vzniku problémov. Čo sú to anonymné e-shopy a prečo sa im vyhnúť?

Na prvý pohlaď môže e-shop pôsobiť úplne seriózne. Dokonca svoje výrobky prezentuje ako rýdzo slovenskú produkciu a dopĺňa ich dojemným príbehom o tom, ako celý koncept obchodu vznikal. Všetko je podčiarknuté ilustračnými fotografiami, ktoré pôsobia profesionálne a nedávajú spotrebiteľovi dôvod pochybovať o solventnosti e-shopu. Navyše na stránke práve prebiehajú obrovské sezónne alebo dokonca likvidačné zľavy, takže ponuka vyzerá veľmi lákavo. Aj takýto e-shop však môže byť obyčajný podvod, ktorý sa snaží pripraviť spotrebiteľov o peniaze. Prezentácia slovenskej výroby ani vysoké zľavy, samozrejme, neznamenajú, že sa e-shop snaží spotrebiteľov podviesť. Zároveň by sa ale spotrebitelia nemali spoliehať len na informácie, ktoré im prevádzkovateľ e-shopu sám zámerne zdôrazňuje. Háčik je väčšinou inde ako na úvodnej stránke. Čomu teda venovať pozornosť?

Ako prvé by si mal podľa dTest spotrebiteľ overiť, od koho nakupuje. V sekcii „O nás“ alebo „Kontakty“ by mal nájsť informácie ako obchodný názov, adresa sídla alebo prevádzky a pri slovenskom subjekte aj IČO. Ak narazí iba na on-line formulár alebo mailovú adresu, môže ísť o prvý varovný signál. Výrazne sa tým znižuje šanca na úspešnú reklamáciu alebo vrátenie tovaru. Navyše v prípade, že tovar vôbec nedorazí, nemá kam odoslať písomnosti, dokonca si ani nemôže byť istý, či nakupuje u slovenského alebo zahraničného predajcu. Takéto e-shopy označujeme ako anonymné a v týchto prípadoch sa dôrazne odporúča nákup cez iný e-shop. Obchodné podmienky by okrem iného nemali obsahovať ustanovenia, ktoré by akokoľvek skracovali zákonné práva, napríklad že tovar zakúpený on-line je možné vrátiť iba do 5 dní namiesto 14, alebo že táto možnosť je úplne vylúčená. Hoci takéto ustanovenia nie sú platné, môžu byť ďalším signálom, že nejde o dôveryhodného predajcu.

Ak sa spotrebiteľovi podarí získať vyššie zmienené informácie, ale stále si nie je istý, či je nákup na danom e-shope bezpečný, mal by sledovať aj ďalšie faktory. Napríklad neštandardne vysoké zľavy, ktorých odpočet beží na výraznom časovači a nabáda na rýchly nákup s tým, že zostáva posledných desať minút, nemusí tiež vzbudzovať dôveru. Zvlášť ak sa spotrebiteľ na stránku pozrie nasledujúci deň a zistí, že zľavy stále platia. Myslieť by mal aj na to, že rôzne certifikáty alebo ocenenie typu „e-shop roka“ nemusia mať žiadnu výpovednú hodnotu. Recenzie je tiež vždy lepšie hľadať na nezávislých recenzných portáloch ako veriť tým, ktoré si e-shop zverejňuje sám na svojom webe alebo sociálnych sieťach. Tam totiž môže negatívne príspevky ľahko odstrániť. Spotrebitelia by si mali tiež vždy overiť, či sa e-shop nenachádza na zozname rizikových internetových obchodov Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Ako však postupovať, ak spotrebiteľ tovar objednal, zaplatil, ale objednávka nikdy neprišla? Najprv by mal kontaktovať predajcu akýmkoľvek dostupným spôsobom, napríklad mailom alebo správou na sociálnych sieťach. Predmetom oznámenia môže byť dodatočná lehota na plnenie, prípadne odstúpenie od zmluvy v rámci 14-dňovej lehoty. Pokiaľ predajca nedodá tovar ani v stanovenej dodatočnej lehote, spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy. V prípade, že sú všetky pokusy o kontakt neúspešné a spotrebiteľ nemá žiadnu možnosť dohľadať predávajúceho alebo ho identifikovať, napríklad pretože e-shop už nie je dostupný na pôvodnej doméne, môže sa obrátiť na svoju banku a požiadať o chargeback. Aj keď banka nemá povinnosť peniaze automaticky vrátiť, pokiaľ spotrebiteľ predloží potrebné dokumenty, napríklad potvrdenie o objednávke, existuje šanca, že banka reklamáciu platby uzná a peniaze vráti. Ak ani táto možnosť nevedie k vyriešeniu situácie, môže sa spotrebiteľ obrátiť na Políciu SR a podať trestné oznámenie pre podozrenie z podvodu.

streda 19. marca 2025

Radíme: Daňové priznanie elektronicky

Na podanie daňového priznania k dani z príjmu zostávajú posledné týždne. Finančná správa odporúča podať daňové priznanie na Slovensku elektronicky. Firmy a fyzické osoby podnikatelia s finančnou správou komunikujú povinne elektronicky už niekoľko rokov. Pre ostatných je však elektronické podávanie daňových priznaní tiež možnosťou, ako si celý proces zjednodušiť a ušetriť čas. Stačí na to len občiansky preukaz s čipom, pomocou ktorého sa zaregistrujú na portáli finančnej správy. Tým sa daňovníkom sprístupní ich osobná internetová zóna, ktorú následne môžu využiť aj na vyplnenie a podanie daňového priznania.

Medzi výhody elektronického inteligentného daňového formulára jednoznačne patrí systémová logická kontrola. V prípade vypĺňania na portáli finančnej správy systém priebežne kontroluje formulár a farebne zvýrazňuje riadky, v ktorých nájde nezrovnalosť. Okrem toho množstvo údajov zároveň na pozadí sám počíta, a preto dokáže automaticky dopĺňať do týchto zvýraznených riadkov správne hodnoty. Daňovník je tak potom odbremenený od hľadania nesprávnych údajov a ich prácneho prepočítavania.

Ak daňovník nemá občiansky preukaz s čipom, alebo nechce podať daňové priznanie elektronicky, aj tak môže využiť možnosť vyplnenia formuláru na portáli finančnej správy. V takom prípade si otvorí katalóg formulárov mimo osobnej internetovej zóny, nájde si správny formulár v zozname, vyplní ho, nechá si ho skontrolovať a na konci ho miesto odoslania vytlačí, pričom takto vyplnené tlačivo buď pošle poštou, alebo osobne prinesie na daňový úrad.

utorok 18. marca 2025

EU: On-line second hand

Európska komisia a vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa 25 členských štátov Európskej únie, Islandu a Nórska zverejnili výsledky preverovania on-line obchodníkov predávajúcich použitý tovar, ako oblečenie, elektronické zariadenia alebo hračky. Cieľom bolo overiť, či sú praktiky týchto obchodníkov v súlade s právom EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Orgány na ochranu spotrebiteľa skontrolovali 356 on-line obchodníkov a zistili, že 185 (52 %) potenciálne porušuje spotrebiteľské právo EÚ.

Na prieskume sa zúčastnili: Belgicko, Cyprus, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Taliansko, Litva, Lotyšsko, Litva, Luxembursko, Malta, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Španielsko, Švédsko, Island a Nórsko. Zameral sa na oblečenie, doplnky, elektronické zariadenia, hračky a herné predmety, knihy, domáce spotrebiče, interiérový dizajn a nábytok, CD a vinyly, výrobky na starostlivosť o deti, autá (vrátane elektromobilov), športové potreby, náhradné diely, motocykle a bicykle, záhradnícke potreby, domáci majstri a iné.

Z celkového počtu preverených obchodníkov:
• 40 % neinformovalo spotrebiteľov o svojom práve na odstúpenie od zmluvy jasným spôsobom, ako je právo na vrátenie výrobku do 14 dní bez odôvodnenia alebo nákladov,
• 45 % správne neinformovalo spotrebiteľov o ich práve vrátiť chybný tovar alebo tovar, ktorý nevyzerá alebo nefunguje tak, ako je inzerované,
• 57 % nedodržalo minimálnu lehotu jedného roka zákonnej záruky na použitý tovar;
• Z 34 % obchodníkov, ktorí na svojom webovom sídle uviedli environmentálne tvrdenia, 20 % nebolo dostatočne podložených a 28 % bolo zjavne nepravdivých, klamlivých alebo pravdepodobne považovaných za nekalé obchodné praktiky;
• 5 % neuviedlo správne svoju totožnosť a 8 % neuviedlo celkovú cenu produktu vrátane daní.
Orgány na ochranu spotrebiteľa teraz rozhodnú, či podniknú kroky proti 185 obchodníkom, ktorí boli vyčlenení na ďalšie vyšetrovanie, a požiadajú o súlad v súlade so svojimi vnútroštátnymi postupmi.

Na povinnosti obchodníkov týkajúce sa informovania spotrebiteľov sa vzťahuje smernica o právach spotrebiteľov a smernica o elektronickom obchode. Obchodné praktiky obchodníkov nesmú zavádzať spotrebiteľov a musia byť v súlade so smernicou o nekalých obchodných praktikách. Pri predaji použitého tovaru by obchodníci mali dodržiavať aj svoje povinnosti týkajúce sa zákonnej záruky súladu uvedenej v smernici o predaji tovaru. Nová smernica o posilnení postavenia spotrebiteľov v záujme zelenej transformácie, ktorú členské štáty transponujú do svojich vnútroštátnych právnych predpisov, zabezpečí, aby sa spotrebiteľom poskytli lepšie informácie o trvanlivosti a opraviteľnosti tovaru a o právach spotrebiteľa na zákonnú záruku v mieste predaja. Posilnia sa ňou aj pravidlá ochrany spotrebiteľa proti environmentálne klamlivej reklame a praktikám predčasného zastarávania.

pondelok 17. marca 2025

Bankroty: Vo februári postihli 509 obyvateľov Slovenska

Vo februári 2025 zbankrotovalo na Slovensku celkovo 509 dlžníkov. Vyššie zastúpenie mali opäť muži, bolo ich 330 a tvorili takmer 65 % podiel. Žien bolo 179, z toho až 12 s vysokoškolským vzdelaním, čo je napríklad v porovnaní s januárom, kedy ho mali len 4, trojnásobný nárast. Ako ďalej vyplýva z analytických dát CRIF – Slovak Credit Bureau, mužov s vysokoškolským vzdelaním skrachovalo vo februári 11, tvorili tak len 3,3 % podiel z ich celkového počtu. Na porovnanie v januári ich bolo 10. Súdy zároveň zrušili 701 konkurzov, ktoré boli vyhlásené v predchádzajúcich obdobiach, 636 pre nedostatok majetku a 65 po splnení konečného rozvrhu výťažku. Pre nepoctivý zámer boli zrušené 3 oddlženia a do Registra diskvalifikácií pribudlo z toho istého dôvodu 6 dlžníkov.

V dlhodobom horizonte platí, že bankrotujú v drvivej väčšine ľudia so základným a stredoškolským vzdelaním a v produktívnom veku. Najviac zbankrotovaných mužov (100) bolo vo februári vo vekovom intervale 30 - 39 rokov a žien vo veku 40 - 49 rokov (51). Bankroty sa však nevyhýbajú ani striebornej generácii, vo veku 70 - 79 rokov skrachovalo 6 seniorov a 8 senioriek. Z celkového množstva osobných bankrotov bolo 454 vyhlásených na majetok občanov nepodnikateľov a 55 na majetok podnikateľov. „Medzi občanmi malo rôzne dlhé obdobie pred bankrotom 184, t. j. až 40,53 % ukončenú živnosť. Predpokladáme, že niektorí z bývalých živnostníkov sa zadlžili z dôvodu neúspešnej podnikateľskej činnosti,“ doplňuje analytička Ing. Jana Marková. Formu konkurzu si zvolilo 501 občanov, čo je viac ako 98 % z celkového počtu dlžníkov. Zvyšných 8 sa rozhodlo pre splátkový kalendár. Ľudia bez domova tvorili 11,4 % podiel z celkového počtu vyhlásených konkurzov, bolo ich 57. V štatistike zbankrotovaných dlžníkov figuruje aj 12 manželských párov a 12 ľudí s rodinnými väzbami.

V januári bol zaznamenaný výrazne nižší počet osobných bankrotov. Podľa Centra právnej pomoci SR (CPP) boli príčinou technické problémy pri exporte dát v štátnych elektronických systémoch. Nižšie čísla vo februári vysvetlilo CPP ako pretrvávajúci stav ohľadom technických problémov súvisiacich s exportom dát zo systému CES do informačného systému CPP. Jana Marková uviedla: „V medziročnom porovnaní s februárom 2024 totiž vidíme takmer 41 % pokles osobných bankrotov, čo tak, ako sme predpokladali, neodráža skutočný počet dlžníkov, ktorí podali žiadosť o osobný bankrot v januári, resp. vo februári. V našich dátach vidíme aj iné anomálie. Napríklad pred rokom vo februári zbankrotovalo v Prešovskom kraji až 205 dlžníkov, čo bolo najviac spomedzi všetkých krajov, a počas tohtoročného februára sme zaznamenali presný opak, najmenej zo všetkých, len 39 dlžníkov. V prepočte je to skoro 81% pokles, čo s vysokou pravdepodobnosťou nebude objektívny stav. Z tohto dôvodu nemá zmysel vyvodzovať analytické závery, resp. predikcie vývoja". Najviac dlžníkov, až 90, pochádzalo z Košického kraja. Tesne za ním je Nitriansky kraj s 87 dlžníkmi. Najmenej dlžníkov, len 39, pochádzalo z Prešovského kraja.