streda 2. apríla 2025

Novinka: Portál výstavby

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR spustil Portál výstavby, ktorý je prvým krokom na zníženie administratívnej záťaže a zlepšenie komunikácie medzi všetkými účastníkmi výstavby. Je súčasťou informačného systému Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR a slúži na digitálne podávanie a správu stavebných dokumentov. Zahŕňa úložisko dokumentácie, register výstavy, register stavieb a prehľad dotknutých orgánov a právnických osôb.

Na použitie musí byť dokumentácia elektronicky podpísaná. Do portálu sa možno prihlásiť prostredníctvom konta na slovensko.sk alebo sa nanovo zaregistrovať. Stavebníci a projektanti na riadne podávanie projektovej dokumentácie a vyžiadavanie si záväzných stanovísk cez portál teda potrebujú mandátne certifikáty, ktoré vydáva Národný bezpečnostný úrad (NBÚ). Aj preto Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR oslovil NBÚ, aby rozšíril zoznam osôb na získanie mandátnych certifikátov z geodetov aj na stavebných inžinierov a architektov, ktorí budú v portáli robiť stavebné úkony a žiadať od dotknutých orgánov a iných strán záväzné stanoviská.

Naďalej však platí, projektová dokumentácia sa dá podávať aj v listinnej forme na stavebných úradoch. Povinnosti ukladať dokumenty do portálu sa nevzťahuje na prevádzkovú dokumentáciu.

utorok 1. apríla 2025

On-line: Nákup z autobazára

Trh s ojazdenými vozidlami v Európe je naďalej problémový. Ukazuje sa, že približne dve tretiny 10-ročných áut v Európe majú za sebou havarijnú opravu, ale predajcovia to často taja. Pomerne bežné je napríklad tiež inzerovanie prvkov výbavy, ktoré konkrétne auto nemá, a zanedbávanie nákladných servisných úkonov, ako nastavenie vôle ventilov, výmena oleja v prevodovke alebo rôzne poruchy systému kontroly emisií. 
Kúpa ojazdeného vozidla však nemusí byť pre zákazníka vždy rizikom. Objednané vozidlá v renomovaných autobázaroch bývajú podrobené auditu, a ten v závislosti od typu vozidla a jeho konfigurácie môže obsahovať stovky povinných bodov, ktoré musí technik skontrolovať. Zameriava sa na podrobnú kontrolu vrátane merania vrstvy laku, prehliadky na zdviháku alebo skúšobnej jazdy.

Vybrané body certifikovanej kontroly pre predaj automobilov on-line:
o Kontrola európskej databázy a servisnej histórie
o Kontrola prípadných stôp po skrytej havárii
o Meranie vrstvy laku
o Vizuálna kontrola karosérie, okien, kolies a interiéru a fotodokumentácia všetkých zistených poškodení
o Kontrola a testovanie všetkých funkčných zariadení
o Základná diagnostika
o Skúšobná jazda
o Kontrola tesnosti a vôle
Medzi bežné problémy patria veľké medzery v servisnej histórii, nezrovnalosti v dokumentácii alebo kozmetické chyby, ktoré nezodpovedajú veku a počtu najazdených kilometrov vozidla. Celkovo 24 % vozidiel, ktoré Carvago kontroluje, neodporúča svojim zákazníkom kupovať. V minulosti bolo toto číslo ešte vyššie. Analýza ponuky na hlavných zoznamoch krajín ukazuje, že ku koncu októbra 2024 predajcovia v celej Európe ponúkali 366 899 problémových vozidiel.

Príklady problémov zistených počas kontrol:
(% zistených vozidiel)
  • Skryté závažné minulé havárie 9%
  • Porucha emisnej kontroly 8%
  • Závada batérie/nabíjania vo vozidlách PHEV 5%*
  • Porucha turbodúchadla 4%
  • Nadmerná vôľa pruženia 2 %
  • Porucha vstrekovača 2 %
  • Nezrovnalosti v histórii a stave tachometra 1 %
  • *(len % v rámci vozidiel PHEV)

pondelok 31. marca 2025

EU: Vodičské preukazy

Na cestách Európskej únie príde ročne o život takmer 20 000 ľudí. Dohoda o aktualizácii smernice EÚ o vodičských preukazoch má za cieľ zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky v Európe, aby boli vodiči lepšie pripravení na skutočné jazdné situácie a aby si vytvorili dostatočné povedomie o riziku chodcov, detí, cyklistov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Novými pravidlami pre vodičské preukazy sa zavedú: mobilný preukaz, skúšobné obdobie pre nových vodičov aj "sprevádzaná" jazda. Aby sa vodič kvalifikoval na získanie vodičského preukazu, bude sa musieť oboznámiť s bezpečným používaním telefónu počas jazdy, rizikami mŕtveho uhla, asistenčnými systémami vodiča, bezpečným otváraním dverí a jazdou v snehu a šmykľavých podmienkach.

Pravidlá EÚ po prvýkrát stanovia skúšobné obdobie najmenej dva roky pre nových vodičov. Začínajúci vodiči budú podliehať prísnejším pravidlám a sankciám za jazdu pod vplyvom alkoholu ako aj za jazdu bez použitia bezpečnostných pásov alebo detských zadržiavacích systémov. Zároveň by členské krajiny mali uplatňovať politiku nulovej tolerancie voči alkoholu a drogám. S cieľom zmierniť nedostatok profesionálnych vodičov sa minimálny vek, na základe ktorého môže vodič získať vodičský preukaz na nákladné vozidlo, zníži z 21 na 18 rokov a v prípade vodičského preukazu autobusu z 24 na 21 rokov za predpokladu, že žiadateľ je držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Krajiny EÚ môžu povoliť 17-ročným osobám viesť nákladné vozidlo alebo dodávku na svojom území len v sprievode skúseného vodiča.

Vodičské preukazy by mali byť platné 15 rokov pre motocykle a autá. Krajiny EÚ môžu toto obdobie skrátiť na 10 rokov, ak sa preukaz môže používať ako vnútroštátny preukaz totožnosti, zatiaľčo vodičské preukazy nákladných vozidiel a autobusov sa budú musieť obnovovať každých päť rokov. Krajiny EÚ môžu skrátiť platnosť vodičských preukazov starších vodičov (65 rokov a starších). Pred vydaním prvého vodičského preukazu by mal vodič prejsť lekárskou prehliadkou vrátane zraku a kardiovaskulárneho stavu. V prípade vodičov automobilov alebo motocyklistov sa však krajiny EÚ môžu rozhodnúť nahradiť lekársku prehliadku formulármi na samohodnotenie alebo v prípade obnovenia vodičského preukazu inými alternatívnymi opatreniami.

Digitálny vodičský preukaz, ktorý je k dispozícii v smartfóne s technológiou digitálnej peňaženky v celej EÚ, sa podľa nových pravidiel stane hlavným formátom v EÚ. Členské štáty budú mať päť rokov a šesť mesiacov od nadobudnutia účinnosti nových pravidiel na ich vykonávanie. Poslanci však zabezpečili, že vodiči budú mať aj naďalej právo požiadať o fyzický vodičský preukaz.

Predbežnú dohodu ešte musí schváliť Rada a Parlament. Krajiny EÚ budú mať štyri roky na transpozíciu nových ustanovení do vnútroštátneho práva a prípravu na ich vykonávanie.